سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۲۵
 

اخبار

دکتر رحیم معصومی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان تبیین کرد: کنترل و غربالگری 17 هزار نفر از کارمندان صنعت نفت به صورت دوره ای انجام می شود/ بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان روزانه به 400 بیمار خدمات بهداشتی می دهد

دکتر رحیم معصومی در خصوص معاینات دوره ای کارمندان صنعت نفت ،عنوان کرد: امسال 8500 نفر تحت نظر طب صنعتی قرار گرفته اند ؛ از این تعداد 4000 نفرجزو نیروهای رسمی و 4500 نفر از نیروهای غیر رسمی صنعت نفت محسوب می شوند که وضعیت سلامتی شان به صورت دوره ای آنالیز می شود.

 بهداشت و درمان صنعت نفت به منظور بررسی وضعیت پرسنل و کارمندان خود به صورت دوره ای آنها را غربالگری سلامت می کند تا چناچه شخصی بر اثر کار یا عدم تغذیه مناسب دچار بیماری شد این مسئله را سریع تشخیص دهند و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی این کارمندان را به محیط مناسب تری ارجاع دهند. بهداشت ودرمان صنعت نفت مرکزی ولرستان دارای یک پلی کلینیک تخصصی مجهز در اراک و یک کلینیک تخصصی و یک مرکز سلامت خانواده در مهاجران و2 مرکز سلامت کار در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و شرکت پتروشیمی شازند ویک مرکز درمانی در منطقه چنار لرستان می باشد. سال گذشته در شهر اراک یک کلینیک تخصصی با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان به بهره برداری رسید . بودجه ای که برای تجهیزات آن احتیاج داشتیم هزینه ای بالغ بر 12 میلیارد تومان بود که خوشبختانه تامین شد. این کلینیک به خاطر طرح توسعه ی پالایشگاه امام خمینی (ره) ساخته شد و به امکاناتی مانند؛ اورژانس،پزشک بستری و تحت نظر،پزشک عمومی و خانواده ، رادیولوژی ، سونوگرافی با دستگاه های پیشرفته ، آزمایشگاه ، فیزیوتراپی و داروخانه مجهز است.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی  و لرستان درباره ی فعالیت درمانگاه های زیر نظر صنعت نفت؛ گفت: شهرستان مهاجران در 25 کیلومتری شهر اراک واقع شده است . درمانگاه شبانه روزی شعبه ولیعصر نیز در این منطقه فعال است در این درمانگاه پزشک عمومی و متخصص،رادیولوژی،سونوگرافی و پزشک اعصاب و روان وجود دارد و حدود 4 هزار نفر از کل جمعیت نفتی در مهاجران اقامت دارند با وجود این؛ امکانات درمانی که در عسلویه وجود دارد ؛ در این منطقه در اختیار نداریم و در عین حال به 14 هزار نفر جمعیت بومی غیر نفتی خدمت ارائه می دهیم زیرا مطب های خصوصی در این منطقه فعال نیستند. درمانگاه حضرت فاطمه نیز خدمات پزشک خانواده را به کارمندان پتروشیمی ارائه می دهد. همچنین یک درمانگاه مرکز سلامت کار در داخل سایت پتروشیمی فعال است که به صورت شبانه روزی پزشک در آنجا حضور دارد. در این درمانگاه پزشک صنعتی داریم که معاینات دوره ای شاغلین صنعت نفت و غیر نفتی ها را انجام می دهد. در پالایشگاه امام خمینی اراک هم یک مرکز سلامت کار دایر است که این مرکز به صورت شبانه روزی فعالیت دارد و معاینات دوره ای و پیشگیرانه و صنعتی را انجام می دهد.

دکتر رحیم معصومی با اشاره به اینکه  یکی از مسائلی که در بهداشت و درمان صنعت نفت اهمیت بسزایی دارد حوزه درمان محسوب می شود ، می گوید: بهداشت و درمان مرکزی ولرستان علاوه بر ارایه خدمات درمانی از طریق مراکز ملکی صنعت نفت به صورت خرید خدمات از مراکز بیمارستانی ومراکز کلینیکی و پارکلینکی خصوصی و دولتی وپزشکان معتمد ومطب خصوصی در شهرستانهای فاقد امکانات درمانی صنعت نفت به شاغلین و بازنشستگان و خانواده آنها  ارایه خدمت می نماید.

وی می افزاید : با توجه به استقرار شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)  به عنوان یکی از مهمترین پالایشگاههای کشور در منطقه واهمیت استراتژیک آن با توجه به تولید فراورده های مختلف به ویژه تولید روزانه ۱۶میلیون لیتر بنزین یور ۴ ، وجود شرکت پتروشیمی شازند ،  فعالیت شرکتهای خطوط لوله و مخابرات ، شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت انتقال گاز و شرکت پژوهش و فناورری پتروشیمی در منطقه که شاهراه انتقال نفت و فراورده های نفتی و گاز می باشد فعالیت و گسترش خدمات بویژه اقدامات بهداشتی شامل بهداشت شغلی، سلامت کار، بهداشت محیط وبهداشت حرفه ای ضروری و  اجتناب ناپذیر است.
دکتر معصومی رییس بهداشت و درمان اراک
این مقام مسئول در بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان در ادامه اظهار می دارد : سه درمانگاه عمومی فعال در زمینه ی خانواده داریم که 2 تا از این درمانگاه ها در شهرستان مهاجران و یک عدد در اراک وجود دارد همچنین 3 درمانگاه سلامت کار در مرکز انتقال نفت چنار فعال است که در این درمانگاه ها یک پزشک مقیم و یک پرستار حضور دارد زیرا جزو مناطق عملیاتی محسوب می شود که شاغلین و خانواده های صنعت نفت برای درمان به این مراکز مراجعه می کنند.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان با اشاره به ارائه خدمات درمانی درجه 2 به مراجعه کنندگان اظهار میدارد:  خوشبختانه این مرکز با استفاده از ظرفیت مناسب نیروی انسانی متخصص ، توانمند و تجهیزات وفضای مناسب وحمایت مدیران صنعت در منطقه در زمینه سلامت کار و بهداشت شغلی با انجام برنامه ریزی مناسب و مداخلات پیشگیرانه در برنامه غذایی وانجام آموزشهای ضروری و مرتبط و همچنین پیگیری بیماری های مزمن در ارتقاء شاخص های سلامت موفقیت های ارزشمندی کسب نموده و در کشور رتبه های ارزشمندی دست آورده است. پیشگیری از بیماری هایی مانند دیابت است زیرا این نوع بیماری ها آسیب های جدی به فرد بیمار وارد می کند و این مسئله که شخص بیمار پیش از بروز جدی بیماری متوجه آن شود و درجهت درمان خود اقدام نماید یکی از اصلی ترین و مهمترین خدمات ما به حساب می آید به عنوان مثال دیابت در بین کسانی که به درمانگاه های سلامت زیر نظر وزارت بهداشت مراجعه می کنند بین 9 تا 10 درصد است اما در صنعت نفت کنترل این بیماری باعث شده ؛ میانگین کارمندان بیمار بین 5 درصد باقی بماند که این جریان ناشی از کنترل دقیق و دستور غذایی به بیمار و بحث غربالگری است.

این مقام مسئول به اهمیت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه که شامل معاینات دوره ای ، معاینات بدو استخدام اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم معاینات در میزان افزایش سلامت شاغلین ، ارائه  آنالیز وضعیت سلامت نیروی انسانی به مدیران ارشد صنعت نفت  می تواند در تصمیم سازی آنان  و ایجاد انگیزه در کارکنان آثار مثبتی ایجاد کند. خوشبختانه بهداشت و درمان مرکزی و لرستان با اخذ مجوز های لازم و تاسیس مرکز تخصصی طب کار  معاینات دوره ای کارکنان قراردادی و پیمانکاری صنعت نفت را انجام و گزارشات و آنالیز معاینات را به مدیران ارایه می نماید.

وی در ادامه بیان داشت : صنعت نفت از جمله صنایع معدود کشور بوده که عوامل مختلف زیان آور محیط کار در آن به فراوانی وجود داشته و حفظ سلامت کارکنان زحمتکش این صنعت از جمله وظائف مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت می باشد.بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان یکی از 14 منطقه سازمان محسوب می شود که روزانه 400 نفر و در مجموع به 17 هزار نفر خدمات ارائه می شود که از این میان 4 هزار نفر بازنشسته و 13 هزار نفر شاغل در این منطقه حضور دارند.

دکتر رحیم معصومی در خصوص معاینات دوره ای کارمندان صنعت نفت ،عنوان کرد: امسال 8500 نفر تحت نظر طب صنعتی قرار گرفته اند ؛ از این تعداد 4000 نفرجزو نیروهای رسمی و 4500 نفر از نیروهای غیر رسمی صنعت نفت محسوب می شوند که وضعیت سلامتی شان به صورت دوره ای آنالیز می شود.

این مقام مسئول اذعان داشت : بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان برای اولین بار در کشور با بهره برداری از سیستم پزشکی از راه دور ( تله مدیسین) خدمات پزشکی تخصصی را در مناطق دورافتاده محروم منطقه لرستان شامل مرکز انتقال نفت تنگه فنی، مرکز انتقال نفت پل بابا، مرکز انتقال نفت رازان و مرکز منطقه چنار از طریق کلینیک  تخصصی مهاجران و کلینیک  تخصصی بیمارستان صنعت نفت ارایه می نماید.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به اولین مرکز تخصصی طب کار صنعت نفت کشور در منطقه اشاره و ادامه داد : با اخذ مجوزهای مربوطه از دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95 این مرکز تاسیس شد تا با این امر مهم افزایش سطح سلامت تمام پرسنل خدوم و زحمت کش این صنعت تامین شود. البته شایان ذکر است چنین فعالیتهایی جهت پرسنل رسمی وزارت نفت از سالها پیش آغاز شده و شاخصهای سلامت این گروه از کارکنان تحت پایش سازمان بوده است. طبق بررسی های انجام شده در طی سالهای اخیر نتایج حاصله نشان میدهد علی رغم افزایش میانگین سنی کارکنان که انتظار می رود شاهد افزایش بیماریهای مزمن غیرواگیر و بیماریهای شغلی باشیم ولی خوشبختانه آمار و ارقام خلاف این موضوع را نشان می دهد و حاکی از حفظ شاخصهای سلامت و پایین بودن شیوع اینگونه از بیماریها در مقایسه با شاخص های کشوری است.

دکتر معصومی با اعلام این خبر که واحد بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان نیز اولین واحد بهداشت حرفه ای در صنعت نفت بوده که موفق به دریافت مجوز اندازه گیری عوامل زیان آور میحط کار از وزرات بهداشت شده و همواره به عنوان واحد نمونه بهداشت حرفه ای در صنعت نفت کشور انتخاب شده است می افزاید: دارا بودن وسایل اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار  و همچنین اشراف کارشناسان بهداشت حرفه ای به عوامل زیان آور محیط های کاری باعث  شده است  که شرکت های تحت پوشش مشتاق به انجام اندازه گیری این عوامل توسط واحد بهداشت حرفه ای باشند که طی سالهای گذشته کارشناسان بهداشت حرفه ای اقدام به اندازه گیری عوامل زیان آور برای شرکت های پتروشیمی شازند،منطقه ۷عملیات انتقال گاز و خطوط لوله و مخابرات منطقه مرکزی کرده است.

وی ادامه می دهد :  ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار توسط کارشناسان مجرب بهداشت حرفه ای و کنترل مهندسی و مدیریتی این عوامل توسط واحد HSE شرکتهای مربوطه و نیز انجام معاینات تخصصی دوره ای بر اساس مواجهات محیط کار؛ کشف بیماریهای شغلی و غیر شغلی در مراحل ابتدایی بیماری و انجام ارجاعات و پیگیری های لازم در جهت کنترل بیماریها و نیز بررسی وضعیت تغذیه و تجویز رژیمهای غذایی مناسب توسط کارشناس تغذیه از جمله عواملی هستند که موجب نگه داشتن شاخصهای سلامت شاغلین در وضعیت مطلوب باشند.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار می دارد: در شرکت های پتروشیمی  و خطوط لوله و مخابرات منطقه مرکزی(واقع در ۴ استان) و منطقه ۷ عملیات انتقال گاز(واقع در ۵ استان )کلیه مناطق عملیاتی ازنظر میزان صدا و نور و میزان بخارات و گازهای مضر و استرس حرارتی و عوامل ارگونومی توسط کارشناسان اندازه گیری شد و همچنین میزان مواجهه کار کنان زحمت کش این شرکت ها با عوامل زیان آور مشخص گردید که این اندازه گیری ها میتواند  راهنمایی جهت حفظ سلامت نیروی کار  و جلوگیری از ابتلا کارکنان به بیماری های شغلی باشد.بعد از اندازه گیریها نقاط پرخطر بهداشتی در این شرکتها مشخص شد.  خوشبختانه باتوجه به این اندازه گیرها واحد های مهندسی و HSEشرکتهای مربوطه اقدامات پیشگرانه ای جهت حفظ سلامت و آرامش نیروی کار انجام دادند. واحد بهداشت حرفه ای مسئول شناسایی و ارزیابی کلیه عوامل زیان آور محیط کار کارکنان صنعت نفت نیز میباشد که با توجه به نوع عامل زیان آور و نظر پزشک متخصص کار معاینات ویژه ای برای مشاغل پرخطر در نظر گرفته میشود که همگی در جهت نیل به حفظ و ارتقاء سلامت نیروی کار میباشد.

دکتر رحیم معصومی در خصوص میزان مراجعه بیماران صنعت نفت به بیمارستان های خصوصی برای درمان، خاطر نشان میکند : با بیمارستان های خصوصی در این مورد قرارداد بسته ایم و اگر کسی بخواهد به منظور درمان به بیمارستان ها یا درمانگاه های خصوصی مراجعه کند مشکلی وجود ندارد و می تواند طبق قرارداد استفاده کند زیرا در لرستان مرکز درمانی نداریم و در این مورد با بهترین مراکز درمانی قراردادبسته شده است تا اگر کسی بیمار شد مشکل بستری نداشته باشد. اگرچه به خاطر کیفیت بالای درمانی  که در پلی کلینیک اراک وجود دارد پرسنل از همین مرکز برای رفع بیماری استفاده می کنند . برای بازنشستگان این صنعت هم با برخی از بیمارستان ها قرارداد بسته شده است .  

دکتر معصومی رییس بهداشت و درمان اراک
 

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۲,۴۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید