سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۴۳
 

اخبار

دکتر سعید منصوری متخصص کودکان و رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور با دانش نفت تبیین کرد:

چتر گسترده ای از خدمات بهداشتی و درمانی صنعت نفت غرب کشور جمعیت کارکنان را تحت پوشش قرار داده است.

سلامت جسم و روان  یکی از مواهب ارزشمندی است که خداوند در اختیار انسان ها قرار داده است و برای حفظ و نگهداشت این محبت الهی هر فردی باید بی وقفه تلاش کند. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال های اخیر تلاش زیادی برای ارتقای سلامت کارکنان فعال در این حوزه انجام داده است. بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور یکی از مناطقی است که نیروهای نفتی در آن فعالیت ویژه ای دارند و به این منظور پوشش گسترده ای از مراکز درمانی در این منطقه فعال است تا به کارکنان بهترین خدمات را در جهت سلامت جسم و روان هنگام کار ارائه نماید . دکترسعید منصوری متخصص کودکان و رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور در این باره می گوید: باتوجه به اینکه مراکز درمانگاهی صنعت نفت غرب کشور با فاصله و گستردگی و درعین حال پراکندگی در 4 استان قرار دارد اما چتر پوششی خوبی را در این مناطق برای کارکنان صنعت نفت به وجود آورده است و بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور خدمات رفاهی را در 4 استان کرمانشاه،ایلام،کردستان و همدان ارائه می دهد. پلی کلینیک 12 فروردین صنعت نفت در شهر کرمانشاه قرار دارد و در این مجموعه بخش هایی از جمله؛ درمانگاه ، اورژانس ، پزشک خانواده ، پزشک عمومی،مامائی، داروخانه،آزمایشگاه و واکسیناسیون و درمانگاه های تخصصی با متخصصین داخلی وکودکان، زنان، بارداری، تغذیه،رادیولوژی و روانشناسی و داروخانه و آزمایشگاه  در این پلی کلینیک به بیماران خدمات ارائه می دهند. بخش دندانپزشکی 4 یونیت فعال دارد که توسط 3 دندانپزشک عمومی و دو متخصص دندانپزشک خدمات ارائه می دهد.همچنین در بخش مشاوره دو کارشناس ارشد حاذق به کارکنان صنعت نفت که با مشکلات کاری و خانوادگی و.. مواجه شده اند خدمت رسانی می کنند.

وی در خصوص تعداد کارکنانی که در این منطقه زندگی می کنند و به آنها باید خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شود؛ گفت: در حال حاضر 14 هزار نفر از کارکنان صنعت نفت در چهار استان  زندگی می کنند که در درجه ی اول به خودشان و سپس به خانواده های آنها خدمات درمانی ارائه می شود. در مرکز بهره برداری لوله و مخابرات پاطاق و نفت شهر به صورت 24 ساعته درمانگاه پزشکیاری داریم. همچنین در کلینیک 12 فروردین درمانگاه تغذیه و آزمایشگاه مجهز وجود دارد که آزمایش های بیوشیمی و هورمونی  را انجام می دهند .

دکتر منصوری در خصوص سنجش وضعیت سلامتی خانواده های صنعت نفت غرب کشور؛ عنوان کرد: پایش سلامتی خانواده های کارکنان صنعت نفت که در این مرکز پرونده دارند به صورت مستمر انجام می شود و در مورد بیماری هایی که در غرب کشور کارکنان به مرور با آنها مواجه خواهند شد باید بگویم که بیماری های آنها جزو مشکلات روتین است که تمام افراد در طول دوران زندگی و افزایش سن ممکن است به این بیماری ها از جمله بیماری های عفونی ،شغلی، چربی خون یا فشار خون یا دیابت و.. به آن گرفتار شوند.

وی در خصوص دوره های باز آموزی و ارتقا سطح در بخش آموزش برای پزشکانی که در این صنعت فعالیت می کنند؛ گفت: پزشکان دوره های بازآموزی را هنگام کسب مدارج طبابت می گذرانند اما در اینجا هم دوره های باز آموزی گذاشته می شود تا سطح اصطلاحات ارتقا یابد.

دکتر منصوری با اشاره به برگزاری دوره های روانشناسی برای کارکنان این صنعت؛ عنوان کرد: در بخش روان شناسی دوره های آموزشی برای خانواده ها در نظر گرفته شده است که این آموزش ها در زمینه ی مهارت های زندگی و فرزند پروری به صورت مداوم برگزار می شود ؛ خانواده ها به صورت آزاد در این کلاس ها شرکت می کنند. البته خانواده های زیر مجموعه ی صنعت نفت برای شرکت در این دوره ها اولویت دارند. اما خانواده های بومی هم برای ارتقای سطح آموزش خود می توانند در این دوره ها حضور یابند. باید بگویم که بخش آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور کاملا فعال است و دوره های آموزشی را در هر بخشی که لازم باشد ،برای مخاطبین و کارکنان برگزار می کنیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور در مورد آمار روزانه ی  مراجعه کنندگان به این مراکز؛ خاطر نشان کرد: روزانه 350 نفر مراجعه کننده در بخش های مختلف بهداشت و درمان داریم . بخش اورژانس ما ماهیانه به 2000 تا 1800 نفر از کارکنان صنعت نفت خدمات ارائه می دهد. در بخش دندانپزشکی نیز به حدود 800 تا 750 نفر از کارکنان این صنعت خدمت رسانی می شود. اگر بخواهیم از نظر جغرافیایی تقسیم بندی بکنیم باید عنوان کنم که از لحاظ جغرافیایی در 4 استان همدان،ایلام وکردستان که شامل شرکتهای پالایش ،پخش، خط لوله،بهره برداری نفت و گاز غرب و پتروشیمی مشغول به کار هستند تقریبا 14400 کارمند در این صنعت حضور دارند که از این تعداد 6500 نفر در کرمانشاه،2000 نفر در استان همدان و بیش از 2200 نفر در ایلام و 1900 نفر در استان کردستان سکونت دارند که علاوه بر این خانواده های بازنشستگان هم تحت پوشش می باشند.

وی در خصوص پذیرش بیماران در درمانگاه های صنعت نفت غرب کشور گفت: در این منطقه پذیرش آزاد صورت نمی گیرد و تنها به خانواده های کارکنان صنعت نفت ارائه خدمات می نمایند.

دکتر منصوری در ادامه بیان کرد: ارائه ی خدمات درمانی به بیماران یکی از مهمترین فعالیت های ما محسوب می شود به این منظور در بهداشت و درمان غرب کشور علاوه بر پلی کلینیک 12 فروردین ، درمانگاه طب صنعتی فعال است که یکی از آنها در شرکت پالایش نفت کرمانشاه و دیگری در شرکت پالایش گاز ایلام و تلمبه خانه نفت شهر به کارکنان این صنعت خدمات ارائه می دهند. این درمانگاه ها به صورت 24 ساعته فعال هستند. در شرکت پالایش گاز ایلام پزشکان 12 ساعت و در شرکت پالایش نفت کرمانشاه 8 ساعت فعالیت دارند و بقیه ساعت کار درمانگاه به صورت پزشکیاری هستند . با توجه به اینکه دراین منطقه صنعت نفت بیمارستانی ندارد لذا با تمام بیمارستان های خصوصی و دولتی در سطح شهرهای این چهار استان قرارداد همکاری داریم که کارکنان صنعت نفت می توانند خدمات مورد نظرشان را در این بیمارستان ها کسب کنند. در کرمانشاه با 2 بیمارستان خصوصی،در شهر همدان با 2 بیمارستان خصوصی،در ایلام با 1 بیمارستان خصوصی و در سنندج با 1 بیمارستان خصوصی قرارداد همکاری داریم . تاکنون نیز رضایت کارکنان از خدمات درمانی که دریافت می کنند در سطح قابل قبولی بوده است.

وی در مورد تمهیداتی که برای آسایش بیشتر کارکنان در نظر گرفته شده است؛ تاکید کرد: در سطح شهرهای همدان ، کرمانشاه ، ایلام و... که کارکنان این صنعت در آنها ساکن هستند ؛ پزشک معتمد داریم . همچنین با متخصص های داخلی ،جراحی،زنان و کودکان قرارداد همکاری بسته ایم. کارکنان می توانند بدون پرداخت فرانشیز به مطب این پزشکان مراجعه کنند و از خدمات مراکز دولتی طرف قرارداد خدمات رایگان دریافت کنند اما در بقیه ی مراکز باید 20 درصد از هزینه سرپایی، 10 درصد از خدمات بستری را پرداخت کنند. همچنین برای استفاده از مراکز درمانی فیزیوتراپی ،رادیولوژی،ام آی آر ، سونوگرافی در شهرهایی که این مراکز به صورت خصوصی وجود داشته باشد ؛ قراداد همکاری امضا کرده ایم. در مراکزی که بیمارستان این امکانات را در اختیار بیمار قرار می دهد کارکنان این صنعت می توانند امکانات مورد نظر را دریافت کنند. البته در برخی مواقع اگر خانواده ای احتیاج به خدمت در منزل داشته باشد کادر پرستاری ما با مراجعه به منزل آنها خدمات لازم را ارائه می دهد.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور در خصوص امکاناتی که در این منطقه برای مواقع اضطراری وجود دارد؛ اظهار کرد: از نظر امکانات پزشکی باید بگویم که آمبولانس و تجهیزات وجود دارد در صورتی که کارکنان احتیاج داشته باشند که به مراکز مجهزتری مراجعه کنند ارجاع داده می شوند و در صورت لزوم پزشک در منزل از بیماران ویزیت به عمل خواهد آورد.

این مقام مسئول در ادامه یاد آور شد: یکی از فعالیت های اختصاصی این صنعت در حوزه ی بهداشت و درمان و کمک رسانی عمده این بود که هرساله با بسیج برای اردوهای راهیان نور و بازدید خانواده های شهدا از این مناطق همکاری می کنیم تا در زمان های خاص که این تور ها برگزار می شود ما در این مناطق مستقر شویم تا مشکلی از نظر بهداشتی و درمانی به وجود نیاید و اقدامات روتین را برای بازدید کنندگان از مناطق جنگی انجام می دهیم که این اقدام از سوی بسیج ادارات مورد تقدیر قرار گرفته است. همچنین در تمامی مسابقات ورزشی شرکتهای وابسته به صنعت نفت در منطقه غرب کشور کادر درمانی با یک دستگاه آمبولانس و پزشکیار حضور فعال دارند علاوه بر انجام معاینات طب صنعتی با برنامه ریزی منظم و حضور کادر طب صنعتی در سطح چهار استان به خصوص در مناطق عملیاتی به منظور ایجاد رضایتمندی و جلوگیری از هدر رفت ساعت کار کارکنان معاینات طب صنعتی را انجام می دهند.مشارکت فعال در کمیته بهداشتی اربعین حسینی در استان کرمانشاه و برپا کردن درمانگاه صحرایی در منطقه صفر مرزی خسروی با 20 تخت فعال از دیگر خدمات ارائه شده در این مرکز می باشد.

۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴,۷۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید