سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۱۰

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی تغذیه و دخانیات

با توجه به هفته بدون دخانیات کلاس آموزشی تغذیه و دخانیات توسط مریم سلیمی کارشناس ارشد تغذیه جهت کارکنان بهداشت درمان صنعت نفت غرب کشور در سالن کنفرانس پلی کلینیک 12 فروردین برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور،تعداد افراد سیگاری جهان: یک میلیارد و سیصد میلیون نفر می باشد یک میلیارد نفر مرد و 300 میلیون نفر زن چهار پنجم این افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سیگار کشیدن میکنند، که نیمی از آنها در آسیا زندگی میکنند.در ایران 7 و نیم میلیون نفر سیگاری هستند.از هر ۲ سیگاری، یک نفر در اثر بیماریهای ایجاد شده در اثر سیگار فوت می کند.عمدتاً در کشور های فقیر و جمعیّت های فقیر روی می دهد.سیگار سالانه جان 6 میلیون نفر در جهان را می گیرد. یعنی هر 6 ثانیه یک نفر. 
بیش از ‌۴٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد.احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.سرطان زبان، دهان، حلق ‌۶ تا ‌٢٧ برابر، سرطان بینی ‌٢  برابر، گلو ‌١٢ برابر مری ‌٨ تا ‌١٠ برابر، حنجره ‌١٠ تا ‌١٨ برابر معده ‌٢ تا ‌٣ برابر، کلیه ‌۵ برابر، لوزالمعده ‌٢ تا ‌۵ برابر.
افراد سیگاری بر اثر استعمال دخانیات کم اشتها می شوند. به همین دلیل است که اغلب آنها ضعیف و لاغر هستند.تمایلی به مصرف میوه و سبزیجات ندارند. در حالی که این گروه از افراد جامعه به علت افزایش استرس اکسیداتیو در بدن و فلزات سنگین موجود در سیگار نیاز به میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.افراد سیگاری معمولاً نامنظم غذا می خورند و میان وعده ندارند. تنوع غذایی آنها کم است و گاهی مواقع بعضی از گروه های غذایی را اصلا مصرف نمی کنند و اکثر آنها تمایل به غذای چرب دارند.مصرف چای و قهوه در سیگاری ها زیاد است.
استعمال دخانیات میزان استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در بدن را بالا می برد که برای کاهش میزان این مواد نیاز به مواد آنتی اکسیدان نظیر ویتامینC  وE  و سلنیوم است.این ترکیبات به وفور در میوه و سبزیجات یافت شده و باید در وعده های غذایی افراد سیگاری بیشتر باشد. به همین دلیل اگر به افراد غیرسیگاری تاکید می‏کنیم روزی 4 تا 5 واحد میوه استفاده کنند، افراد سیگاری باید این میزان را به 7 واحد برسانند تا نیازهای بدنشان تامین شود.
کلسیم لبنیات (شیر، ماست، کشک، دوغ و…) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود که توصیه می شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد

استعمال دخانیات، سلول‏های ریوی را تخریب می‌کند. با کشیدن هر نخ سیگار، تعداد زیادی از سلول‏های ریوی از بین می‏روند و نایژک‏ها مسدود می‏شوند و بیماری آمفیزم در اثر همین عوارض ایجاد می‏شود. هرچه فاصله دفعات سیگار کشیدن‏ کمتر باشد، ریه فرصتی برای تجدید ساختمان پیدا نمی‏کند. به همین دلیل فردی که مثلا 20 نخ سیگار در روز می‏کشد، نسبت به کسی که مثلا 5 نخ سیگار می‏کشد، دچار عوارض بیشتری می‌شود. برای ترمیم و تجدید سلول‏های ریوی، فرد سیگاری باید رژیم غذایی حاوی پروتئین، ویتامین A  داشته باشد. نیاز بدن به موادمغذی در اثر مصرف سیگار افزایش پیدا می‏کند. اگر این مواد تامین نشود، بدن نمی‏‏تواند سلول‏های از دست رفته را بازسازی کند و به‌تدریج مشکلات زیادی برای فرد سیگاری ایجاد خواهد شد.

برخی از ترکیبات بویژه سبزیجات به دلیل قلیایی کردن محیط خون سبب کاهش دفع نیکوتین بدن می شود. بنابراین میل به استعمال سیگار را کاهش می دهند و عکس این قضیه نیز صادق است.مصرف چای و گوشت بویژه گوشت قرمز به علت اسیدی کردن محیط خون باعث افزایش دفع نیکوتین می شوند و تمایل به مصرف سیگار را افزایش می دهد.

 اگر می خواهید سیگار را ترک کنید باید مصرف آب را افزایش دهید تا توکسین ها یا همان سموم بدنتان دفع شود.کافئین باعث تحریک میل به سیگار می شود. بهتر است که در هفته های اول از مصرف این نوشیدنی نیز بپرهیزید. توصیه می شود به جای قهوه از نوشیدنی های دیگری مانند چای دارچین، دمنوش شیرین بیان، چای زنجبیلی استفاده کنید.
مصرف ویتامین C را افزایش دهید تا به احیا و سم زدایی از ریه هایتان کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۰۸
تعداد بازدید : ۸۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید