سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۶

اخبار

به مناسبت هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح

تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروههای غذایی اصلی. برای تغذیه سالم مجبور نیستید یک رژیم محدود و سخت داشته باشید بلکه نیازمند برنامه ریزی و هدف گذاری برای مصرف متنوع گروههای مختلف غذایی هستید.

به گزارش روابط عمومی  بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور : 10-16 آذر هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح می باشد  . به همین مناسبت مصاحبه ای با مریم سلیمی کارشناس ارشد تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور انجام شد . 

الف- چرا داشتن تغذیه سالم مهم است؟

به چند دلیل:

1- غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن است. مواد مغذی علاوه بر تأمین انرژی بدن، در حفظ عملکرد مغز، قلب و ماهیچه نیز اهمیت دارد.

2- تغذیه سالم ریسک ابتلا به بیماریها را کاهش میدهد. مثلا مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش میدهد، مصرف کمتر چربیهای اشباع (روغنهای جامد) ریسک افزایش کلسترول خون را کم میدهد و مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان پیشگیری میکند.

3-تغذیه سالم، در کنترل و بهبود علائم بعضی از بیماریهای مهم نیز کمک کننده است. مثلا رعایت برنامه غذایی متعادل و تغذیه سالم، در کنترل دیابت و فشار خون بالا نقش دارد.

ب- اصول یک تغذیه سالم و متعادل چیست؟

 در تنظیم یک برنامه غذایی سالم، سه نکته زیر را در ذهن داشته باشید:

1-تعادل: تعادل در رژیم غذایی یعنی استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه هرم،که تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است. مثلا در روز حداقل 2 واحد میوه از گروه میوه ها دریافت کنید. در ادامه گروه های مختلف هرم توضیح داده خواهند شد.

2- تنوع: از هر گروه هرم غذایی، انواع مختلف را انتخاب کنید. مثلا از میوه های متنوعی در گروه میوه ها استفاده کنید و انتخاب های خود را به یک یا دو میوه محدود نکنید. 3-میانه روی: میانه روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس با رعایت میانه روی در مصرف شیرینی جات، چربی ها و نمک میتوانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره مند شوید.

گروههای هرم و مقدار توصیه شده از هرکدام:

1- غلات: شش تا یازده واحد. یک واحد غلات برابر است با یک برش 30 گرمی از انواع نانها یا نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته. توصیه: حداقل نصف غلات مورد نیازتان را از غلات سبوسدار (مانند نانهای سبوسدار، برنج قهوه ای، ماکارونی های سبوسدار ...) انتخاب کنید.

2- میوه ها: دو تا چهار واحد . یک واحد میوه برابر است با یک سیب، موز یا پرتقال متوسط، نصف لیوان قطعات میوه (به شکل پخته یا خام) یا سه چهارم لیوان آب میوه.

3- سبزیجات: سه تا پنج واحد. هر واحد سبزیجات شامل یک لیوان سبزیجات برگدار یا نصف لیوان سبزیجات دیگر (به شکل پخته یا خام)، یا سه چهارم لیوان آب سبزیجات است

4- لبنیات دو تا سه واحد.  هر واحد لبنیات برابر است با یک لیوان ماست یا شیر یا یک و نیم قوطی کبریت پنیر.

5-گوشتها دو تا سه واحد . یک واحد گوشت برابر است با شصت تا نود گرم گوشت قرمز بدون چربی یا گوشت مرغ یا ماهی، در ضمن نصف لیوان حبوبات پخته، یک تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، معادل سی گرم گوشت بدون چربی به حساب می آیند.

 پ- آیا من تغذیه سالم دارم؟

برای ارزیابی خود، دفتر یادداشتی تهیه کنید و یک هفته کامل، تمام چیزهایی که میخورید و مینوشید را در آن با مقدارش یادداشت کنید. سپس با ارزیابی آن، توجه کنید آیا از همه گروههای غذایی با تنوع میخورید یا نه؟ و آیا برنامه غذایی شما یکنواخت است و یا متنوع! با این ارزیابی متوجه میشوید آیا تغذیه سالم دارید یا نه؟ وگرنه لازم است با تغییر برنامه غذایی خود و ایجاد تغییرات مورد نیاز، سلامت خود را بیمه کنید. در دفتر یادداشت خود به حجمهای مصرفی خود نیز دقت کنید. ممکن است متوجه شوید در صبحانه خود حجم زیادی نان میخورید ولی از دیگر گروههای غذایی خبری نیست بنابراین میتوانید با کاهش مصرف آن، میو هها و سبزیجات را نیز وارد صبحانه خود کنید و به این ترتیب به طرف تغذیه سالم حرکت کنید. و یا اگر متوجه شدید، در روز از لبنیات پرچرب استفاده میکنید، میتوانید انواع کم چرب آن را جایگزین کنید. همچنین اگر متوجه شدید در طول روز به ندرت میوه ها و سبزیجات میخورید، وارد کردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را جزو اهداف خود قرار دهید. مثلاً گوجه فرنگی، کاهو، خیار و... را میتوانید در سالاد خود در هر وعده غذایی داشته باشید. بعد از هفته اول و تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات و اجرای آن، دفتریادداشت خود را همچنان بنویسید تا در هفته های بعد با مرور آن هدفهای دیگری برای دستیابی به تغذیه سالم تعیین کنید. پس فراموش نکنید و با مرور دفتر یادداشت خود به سؤالات زیر پاسخ دهید : آیا حداقل مقدار واحدهای مورد نیاز را از هر گروه غذایی دریافت میکنید؟ - آیا به مقدار فراوان در طول روز میوه و سبزی میخورید؟ - آیا مقدار قند، نمک و چربی غذاهایتان پایین است؟ - آیا غذاهایتان را خودتان در منزل تهیه میکنید یا غذاهای حاضری و فست فودها را مصرف میکنید؟ - آیا نوشابه های سرشار از قند میخورید؟ - آیا به مقدار فراوان آب میخورید؟ و هر هفته این سوالات را از خود بپرسید و بر موفقیتهای خود در داشتن تغذیه سالم بیافزایید.

۱۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۶۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید