سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۳:۰۸
 

اخبار

اهمیت کنترل فشار خون در افراد مستعد چند برابر است

باتوجه به بسیج ملی کنترل فشار خون از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 15 تیر ماه دکتر جهانبخش کیانی مسئول پزشک خانواده غرب کشور در گقتگویی کنترل فشار خون را پر اهمیت عنوان کرد و گفت : افرادی که در گروه سنی 20 تا 25 قرار دارند، هر 6 ماه یا هر سال یک بار برای چک کردن فشار خون خود به پزشک مراجعه کنند. خصوصا افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به پرفشاری خون و یا دیابت را دارند.

 دکتر جهانبخش کیانی مسئول پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور با اشاره به نقش و اهمیت کنترل فشار خون گفت :با توجه به شیوع پرفشاری خون در سال‌های اخیر و نقش آن در نارسایی‌های قلبی و عروقی،کنترل فشار خون اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی افزود : پرفشاری خون ظاهرأ علائم خاصی ندارد و در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست اما سبب ابتلاء به بیماری های خطرناکی مثل : بیماری های قلبی – عروقی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و مشکلات بینایی می شود.

 دکتر کیانی  اهمیت کنترل فشار خون بالا را در بدون علائم بودن آن ذکر کرد و گفت : از جمله شایعترین علائم این بیماری سردرد صبحگاهی (پشت سر و گردن)، سرگیجه، تاری دید، تهوع و استفراغ، خون دماغ، علائم قلبی – تنفسی (طپش قلب)، درد قفسه سینه و خستگی زودرس است که ممکن است در بعضی از افراد مشخص باشد.

 کنترل پرفشاری خون

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور اندازه گیری منظم و مرتب را مهم برشمرد و ادامه داد :افرادی که در گروه سنی 20 تا 25 قرار دارند، هر 6 ماه یا هر سال یک بار برای چک کردن فشار خون خود به پزشک مراجعه کنند. خصوصا افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به پرفشاری خون و یا دیابت را  دارند، باید حتما برای چک کردن فشار خون، به طور مرتب به مراکز تخصصی یا کلینیک های فشار خون مراجعه کنند.

 ابتلا  به به فشار خون

وی در ادامه به عوامل موثر در ابتلاء فرد مستعد به بیمار شوخن اشاره و بیان داشت : فاکتورهایی مثل (ژنتیک)، سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب (کاهش مصرف نمک و غذاهای چرب)، عدم مصرف میوه ها و سبزیجات، استعمال دخانیات (سیگار- قلیان)، عدم تحرک و ورزش و استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.


 دکتر کیانی  اظهار داشت: معمولا فشار خون بالاتر از 130 روی 80 میلی متر جیوه را باید با دارو درمان کرد. در صورت تشخیص بموقع فشار خون اولیه، باید با استفاده از دارو در طولانی مدت بیماری را درمان کرد.

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور افزود :  عدم استفاده به موقع از دارو مشکلاتی را بهمراه دارد ، باور نادرست اعتیاد به دارو یا آسیب به کلیه صحت ندارد و نیاز بدن به این دارو سبب مصرف آن است که در طولانی مدت موجب برطرف شدن بیماری و  قطع آن میشود.

دکتر کیانی  خاطر نشان کرد: مصرف داروهای فشار خون در شب، به جهت اینکه فشار خون و ضربان قلب پایین است، وقت مناشبی نیست.


فشار
دکتر

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۱۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید