سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۳۹

اخبار

هدف بسته های خدمتی پزشکی خانواده ، پیشگیری و کنترل عوارض بیماری است

دکتر جعفری : ما بدنبال ارائه بسته های خدمتی در حوزه پزشکی خانواده هستیم که عوارض بیشتری از بیماری ها را کنترل کند.

دکتر طاهره جعفری رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  با اشاره به پیش رو بودن این سازمان در حوزه سلامت گفت : ، سالهای متمادی است که طرح پزشک خانواده در مراکز درمانی سراسر کشور به اجرا درآمده و گام مهمی در ارتقای سلامت جامعه طبی تحت پوشش برداشته است.

وی افزود : این سازمان متولی سلامت خانواده بزرگ صنعت نفت است و انتظار می رود با ارائه بسته خدمتی متفاوت، کیفیت زندگی را افزایش دهد در همین راستا برای آموزش تیم سلامت خانواده برنامه های متنوعی اجرا شده است .

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بیان داشت: در حال حاضر 64 مرکز پزشکی خانواده فعال در سطح مناطق داریم  و هدف ما علاوه بر شناسایی زودهنگام ریسک فاکتور و عوامل بیماری های مخاطره آمیز سلامت این است تا خانواده محترم صنعت نفت کمتر در معرض این عوامل قرار بگیرند ، و این  امر مگر با  ارائه بسته های خدمتی در حوزه پزشکی خانواده که عوارض بیشتری از بیماری ها را کنترل می کند محقق نمیشود.

وی با تاکید بر رسیدن به نقطه ثبات در شناسایی بیماری های مزمن غیر واگیردار اظهار کرد: در مقایسه به آمار کشوری در حوزه کنترل بیماری  های دیابت،اختلال لیپد و فشار خون  بالا وضعیت مطلوبی داریم.

دکتر جعفری ادامه داد : در حال حال حاضر دغدغه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اجرای پویش فشار خون شناسایی بیماران است اما خوشبختانه در این حوزه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از سال گذشته گام های موثری برداشته  و علاوه بر شناسایی بیماران  دارای فشارخون بالا ، در جهت  کنترل بیماری و کاهش عوارض آن  اقدامات مطلوبی انجام داده است.

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  تصریح کرد : سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کنترل ریسک فاکتورهای قلبی عروقی شامل دیابت، افزایش فشارخون، چربی خون (هایپرلیپدمی) و افزایش وزن را در اولویت های برنامه های پزشک خانواده مد نظر قرار داده است.

وی اذعان داشت : به 65 درصد کنترل در شاخص های بیماری های مزمن رسیدیم و اقدامات کنترلی انجام میشود.

دکتر جعفری با اشاره به اجرای  دستورالعمل کنترل فشار خون با معیار های جدید گفت : در سال 97 در برنامه تشخیص و کنترل بیماری لیپد و فشار خون متناسب با دستورالعمل های روز دنیا تحولی صورت گرفت ، این دستورالعمل  امسال جدی تر پیگیری میشود  و جلساتی از طریق ویدیو کنفرانس از ابتدا سال برگزار شده است.

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  افزود : در سال 97 ارزیابی ریسک فاکتور بیماری قلبی – عروقی برای جمعیت 54 هزار نفری در پزشکی خانواده صورت گرفت ، که نزدیک به 5 هزار نفر از این جمعیت بالای 20 درصد خطر ریسک ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را دارا هستند.

وی ادامه داد :  این پویش موجب شد که بیماران دارای ریسک خطر بالا شناسایی و برنامه های سلامت محور به آنان ارائه شود تا از بروز حادثه و بیماری جدی جلوگیری شود.

دکتر جعفری اظهار کرد : یکی از برنامه های حوزه پزشکی خانواده سازمان در سال 98 علاوه بر  شناسایی  بیماری ، مداخله و مراقبت هم است .

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خاطر نشان کرد : در سال گذشته   با رویکرد عدالت محوری سلامت بدنبال تهیه لیستی از  افراد پر هزینه در حوزه درمان غیر مستقیم بودیم  تا بتوانیم رسالت خود را بر  اساس اصول عدالت در سلامت ادامه دهیم و آن فراخوان بیماری که جدی تری نیاز به توجه و مراقبت بیشتر دارد .

وی اظهار کرد : ارزیابی کامل از سلامت فرد و خانواده وی صورت پذیرد و بر همین اساس  معاینات دوره ایی ویژه برای افراد مبتلا به بیماری هایی که موجب ناتوانی  می شود هم انجام میگیرد.رویکرد نوین دیگری که در سلامت خانواده با مشارکت سلامت کار و شرکت ها در دستور کار قراردارد ، دعوت افراد شاغل  دارای ریسک بالای سلامتی به مراکز سلامت خانواده جهت کنترل بیماری با مشارکت  دادن خانواده های آنان در برنامه مراقبتی است و در نهایت موضوع مورد توجه در سال جاری دعوت از زنان شاغل جهت مراجعه به مراکز سلامت خانواده برای دریافت کامل تر برنامه مراقبتی و پیگیری بیماری های آنان می باشد

 

خبرنگار : نفیسه هوشیار

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۲,۰۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید