سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۱۸
 

اخبار

به مناسبت روز ملی مبارزه با سل (23 مهرماه)

23 مهر در ایران، روز ملی مبارزه با سل نام گذاری شده است؛ تشخیص و درمان این بیماری در ایران رایگان صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور: 23 مهرماه هرسال به جهت تقارن باسالروزدرگذشت محمدبن زکریای رازی وتحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدردرباره بیماری سل"روزملی مبارزه باسل" نامگذاری گردیده است .

سل بیماری عفونی و درمان پذیری است که از راه تنفس از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. عامل این بیماری تنفسی که در برخی موارد به اعضای دیگر بدن نیز سرایت می کند باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکولوزیس است.که معمولا(80 درصد موارد) ریه ها را مبتلا میکند ولی می تواند موجب ابتلاءاعضای دیگر بدن مانند استخوانها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و ... نیز شود.

سل بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست. هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن و خندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده می شود که به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می مانند اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند میکروب سل وارد ریه های او می شود با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی و نزدیک با بیمار لازم است.

بسته به محل گرفتاری در بدن علائم بیماری سل متفاوت است :

علائم سل ریوی عبارتند از :

        سرفه مداوم (به مدت دوهفته یا بیشتر) همراه یا بدون خلط(شایعترین علامت) و گاه خلط خونی
        تب(که در عصرها بیشتر است)
        کاهش وزن
        عرق کردن شبانه
        بی اشتهائی
        خستگی زودرس و ضعف عمومی
        گاه درد قفسه سینه و تنگی نفس، گاه برخی بیماران علائم واضحی ندارند .

افراد دارای علائم مشکوک به سل به ویژه سرفه مداوم باید سریعا به پزشک مراجعه کنند .

بیماری سل معمولا از طریق آزمایش میکروسکوپی خلط (دقیق ترین روش)، کشت خلط و عکس برداری قفسه سینه تشخیص داده می شود. گاهی برای تشخیص اقداماتی بیشتر مانند سی تی اسکن، برونکوسکوپی(مشاهده درون ریه با لوله های مخصوص) و نمونه برداری مورد نیاز است.

اغلب بیماران با درمان داروئی بهبود می یابند. مدت درمان حداقل 6 ماه تا یک سال  است. داروهای سل یکبار در روز و به طور سرپائی مصرف می شود. مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت درمان سل است.

پس از درمان سل، هیچ عارضه ای از آن به جا نمی ماند، اما چنانچه تشخیص صورت نگیرد یا کامل درمان نشود، فرد بیمار ممکن است هر سال، 10 تا 15 نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

پیشگیری از پیشرفت بیماری سل که از دیرباز، انسان های بی شماری را گرفتار کرده و جان بسیاری را گرفته است، با تشخیص و درمان سریع و کامل مبتلایان صورت می گیرد.

سازمان بهداشت جهانی روشی به نام داتس DOTS را در حال حاضر به کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرده و ایران به عنوان کشور پیشتاز در منطقه، اکنون بیشتر از 25 سال است در همه مراکز بهداشتی درمانی، با اجرای داتس در کنترل مبتلایان به سل موفق بوده است.در این روش، نمونه سه نوبت خلط از فرد مشکوک به سل گرفته می شود و در صورت تایید بیماری ، درمان دارویی و همچنین پی گیری بیمار تا درمان کامل، رایگان و سرپایی و بی نیاز به بستری شدن بیمار، انجام می شود.توصیه کارشناسان این است که در صورت مشاهده فردی مشکوک به سل، وی را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی معرفی کنید تا مراحل تشخیصی و درمانی بیمار، کامل و رایگان صورت گیرد.سل هر سال در جهان، جان دو میلیون نفر را می گیرد که بیشتر آنان، کودک هستند.تشخیص دیر و درمان ناكامل بیماری در بعضی موارد و همچنین همراهی سل با بیماری های نوظهوری مانند ایدز، موجب مقاوم شدن باکتری سل به درمان متداول دارویی شده است.مقاوم شدن سل سبب شده است سازمان بهداشت جهانی، سل را فوریتی جهانی اعلام کند.
۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۲۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید