سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۲
 

اخبار

رئیس خدمات مشاوره و حرکات اصلاحی امور ورزش بیان کرد:ارتقاء سلامت کارکنان، هدف دوره مداخلات کارفرمایی

رئیس خدمات مشاوره و حرکات اصلاحی امور ورزش شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ورزش در صنعت صرفا یک تفریح نیست، گفت: ارتقاء سلامت کارکنان، هدف دوره مداخلات کارفرمایی است و ارتقاء جایگاه ورزش می‌تواند به افزایش امید به زندگی و سخت‌کوشی کارکنان منجر شود

هادی افشار که برای حضور در دوره عالی مربیگری فدراسیون جهانی تکواندو در کشور کره جنوبی به سر می برد در گفت و گوی اینترنتی به خبرنگار NIOC، گفت: با اشاره به اسناد راهبردی صنعت نفت در ارتباط با ورزش، گفت: اسناد ۱۷ گانه‌ای از سوی وزیر محترم نفت به اداره کل امور ورزش ابلاغ شد و از این ۱۷ مورد اسناد چهارگانه به عنوان سند راهبردی ورزش در اختیار امور ورزش شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

وی از مهم‌ترین سند این اسناد ابلاغ شده یاد کرد و گفت: ماده ۳ حلقه سلامت مهم‌ترین سند این اسناد چهارگانه به‌شمار می‌رود که امور ورزش شرکت ملی نفت ایران متولی اجرای آن شد و بر همین اساس چهار گروه از مدیریت  HSE، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، امور کارکنان و روابط کار و مددکاری اجتماعی و امور ورزش و تربیت بدنی شرکت ملی نفت ایران به برگزاری جلساتی در همین زمینه مبادرت ورزیدند.

افشار از ایجاد طرح شناسنامه ورزشی به عنوان نتیجه این جلسات یاد کرد و گفت: طرح شناسنامه ورزشی پس از تدوین به تأیید اداره کل امور ورزش رسید و در نهایت شورای عالی ورزش وزارت نفت آن را تصویب کرد و سند اجرایی آن در اختیار چهار شرکت اصلی وزارت نفت قرار گرفت که بر این اساس شرکت ملی نفت ایران پیشگام اجرای آن شد.

وی از تهیه ۶ هزار شناسنامه ورزشی خبر داد و گفت: ۲ هزار نفر فرآیند شناسنامه ورزشی را که شامل برگزاری آزمون‌ها و تست‌های سنجش سلامت و دوم پایش سلامت و ارائه مشاوره‌های ورزشی و تغذیه‌ای می‌شودا تکمیل کردند.

قهرمان و مربی سابق تیم ملی تکواندو در ادامه گفت: پس از آغاز این طرح بود که مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران دستور به تهیه طرح مداخلات کارفرمایی داد که فعالیتی در این زمینه انجام نشده بود و در جلساتی با همان کارگروه قبلی توصیه نامه‌ای به همکاران در امور کارکنان ارسال و تأیید شد.

به گفته افشار موضوع مداخلات کارفرمایی با محوریت امور ورزش شرکت ملی نفت ایران، به منظور انجام فعالیت‌های ورزشی و افزایش سلامت در بین کارکنان مرد شاغل در شرکت ملی نفت ایران در حالی آغاز به کار کرد که این طرح برای اولین بار در سطح کشور از مرحله تئوری به مرحله اجرا در آمده است و هیچ ارگان و یا سازمانی اقدام های میدانی در خصوص آن انجام نداده است.

وی افزود: در طرح مداخلات کارفرمایی ۴ موضوع و فاکتور مهم شامل فشار خون، چربی خون، دیابت و سابقه خانوادگی مد نظر قرار گرفت و از بین ثبت‌نام کنندگان در طرح شناسنامه ورزشی، ۱۰۰ نفر از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت پس از انجام معاینات طب صنعتی انجام شده در سال ۹۷، با داشتن حداقل دو مورد از مشکلات جسمی مذکور که به تأیید امور ورزش رسیده بود، انتخاب و معرفی شدند.

رئیس خدمات مشاوره و حرکات اصلاحی امور ورزش ادامه داد: در جلسه‌ای که با افراد منتخب داشتیم حدود ۵۸ نفر برای اجرای طرح پایلوت اظهار تمایل کردند و مداخلات تغذیه‌ای و ورزشی برای آن‌ها آغاز و شناسنامه ورزشی افراد به‌صورت جدی‌تری تعریف شد.

افشار گفت: متأسفانه چون اجباری برای حضور افراد نداشتیم و از آن‌جایی که طرح جدیدی بود و به‌صورت پایلوت انجام می‌شد، شاهد ریزش شرکت کنندگان در طول اجرای آن بودیم اما نتایج جالب و شگفت‌انگیز این طرح در قالب یک گزارش مفصل به کارگروه ارسال شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح ضمن ارتقاء سلامت همکاران هدف مهم‌تری را نیز دنبال کرد، گفت: آشنایی شرکت کنندگان با ورزش و تأثیرات مهم ورزش در زندگی و سلامت افراد، اتفاق خوبی بود که در این دوره رقم خورد.

افشار افزود: با حرکت به سمت سلامت محوری می‌توان ورزش را دلیلی برای افزایش سطح امید به زندگی، سخت‌کوشی و اعتماد به نفس کارکنان در شرکت ملی نفت ایران قرار دهیم و امید داریم با نتایج حاصل شده بتوانیم این موضوع را در کل صنعت نفت تعمیم دهیم.

رئیس خدمات مشاوره و حرکات اصلاحی امور ورزش نفت از نتایج خوب این طرح از جمله کاهش ۵ تا ۷ کیلویی وزن شرکت کنندگان در مدت ۸ هفته یاد کرد و گفت: با این حال ناهماهنگی‌ها و عدم همکاری‌ از سوی سایر بخش ها وجود داشت که امیدواریم در دوره‌های آتی رفع شود.

وی در پایان به هدف حضور بانوان در این طرح یاد کرد و گفت: پس از پایان این دوره بنا داریم بانوان و خانواده‌های کارکنان را نیز در این طرح شرکت دهیم و شرایطی را فراهم آوریم تا کارکنان زن و همسران کارکنان و فرزندان دختر نیز در طرح مداخلات کارفرمایی حضور یابند.

۲۸ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۲,۱۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید