سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۴۴

اخبار

دیابت در بارداری

دیابت یک بیماری مهم است که در آن بدن به دلیل نبود میزان کافی از هورمون انسولین، قادر به کنترل قند خون نیست. دیابت در زمان بارداری به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکل پزشکی شناخته شده است و 7% از زنان باردار را شامل می‌شود. فرقی نمی‌کند که دیابت از کدام نوع باشد، می‌توان با اطلاع از برخی نکات سلامت بیشتر شما در دوران بارداری را تضمین کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور:هفتـه ملی دیـابت از تاریخ 18 لغایت 24 آبـان ماه 98 و 23 آبان ماه مصادف است با سالروز جهانی دیابت با شعار " از خانواده خود محافظت کنید". 

( portect your family)  به منظور ارتقاء دانش عموم مردم به خصوص بیماران دیابتی و افراد در معرض خطر در خصوص بیماری دیابت و راه های پیشگیری از بروز بیماری و چگونگی جلوگیری از عوارض آن نام گذاری شده است.

به همین مناسبت مریم سلیمی کارشناس تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور نکات مهمی را خاطر نشان کرد . 

 

دیابت بارداری (GDM) چیست؟  دیابت بارداری به شرایطی گفته می شود که افزایش قند خون برای اولین بار در دوران بارداری دیده می شود و قبل از بارداری، زن مبتلا به دیابت نبوده است. در 7% از بارداری ها دیده می شود و در 90 % موارد با تولد نوزاد قند خون به محدوده طبیعی باز می گردد. اما حتی در افرادی هم که قند خون طبیعی شده است احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در 10-5 سال آینده، 60% بیشتر از سایر افراد است. با وجودی که کاهش وزن همیشه در کنترل قند خون اثر مثبت دارد ولی در دیابت بارداری باید وزن گیری مادر مثل سایر مادران باردار وجود باشد اما این روند باید کند شود. برای این منظور محدودیت خفیف کالری بدون ایجاد کتونوری باید انجام شود. انرژی دریافتی زیر 1700-1800 کالری در روز توصیه نمی شود. زنان چاق مبتلا به دیابت بارداری باید کاهش وزن را به بعد از زایمان موکول کنند. همچنین این زنان، به حداقل 175 گرم در روز کربوهیدرات نیاز دارند که باید در 3 وعده اصلی و 4-2 میان وعده تقسیم شود. میان وعده عصر برای پیشگیری از کتوژنز هنگام شب ضروی است. کربوهیدرات در وعده صبح بدلیل افزایش کورتیزول و هورمون رشد به خوبی تحمل نمی شود بنابراین برای صبحانه این مادران بیش از 30 گرم کربوهیدرات توصیه نمی شود ( در شمارش کربوهیدرات برای افراد دیابتی (carb counting) هر کف دست بدون انگشت نان یا هر لیوان شیر 15 گرم کربوهیدرات حساب می شود). برای ایجاد حس سیری در وعده صبحانه می توان از غذاهای پروتئینی (بدون تاثیر بر قند خون) مثل مرغ و ماهی استفاده کرد.

در صورتی که وزن مادر افزایش نیابد یا تست کتون مثبت شود، به معنی کافی نبودن تغذیه مادر است. ورزش کردن با افزایش حساسیت بافت های محیطی به انسولین به کنترل هایپرگلایسمی بعد از غذا کمک می کند. یک ورزش مناسب در این افراد قدم زدن سریع بعد از وعده های غذایی است. باید دقت شود در صورت ابتلا به دیابت بارداری، قند خون اول صبح باید زیر 95 باشد (برخلاف سایر افراد دیابتی که زیر 130 توصیه میشود). همچنین در طول روز قند خون نباید از 140 تجاوز کند. در صورتی که دیابت بارداری کنترل نشود، باعث تولد نوزاد با وزن بالا، سختی زایمان و افزایش احتمال سزارین و افت قند خون نوزاد بعد از تولد می شود (برای اینکه پانکراس نوزاد برای قند بالا تطابق یافته و انسولین بیش از حد ترشح می کند).

بعد از زایمان این مادران باید حتما شیردهی داشته باشند. شیردهی در این افراد سبب کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 در آینده می شود. توجه کنید که دیابت را با سبک زندگی سالم (رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن + فعالیت بدنی مرتب + تغذیه صحیح + کنترل استرس) می توان به تاخیر انداخت یا از بروز آن پیشگیری کرد.

 

۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۶۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید