سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۱۲
 

اخبار

تلاش هایی از جنس انسانیت در بهداشت ودرمان صنعت نفت

یکی دیگر از اردوهای جهادی کارکنان بهداشت ودرمان صنعت نفت با هدف ارایه خدمات پزشکی به افراد مناطق محروم با حضور پزشکان متخصص، عمومی ، پرستاران ،بهداشت کاران دهان ودندان و...در منطقه مرتضی گرد تهران برگزارشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان  صنعت نفت تهران، ارایه خدمات پزشکی ششمین اردوی جهادی  برای دومین بار در مدرسه  سید الشهدا  درمنطقه  مرتضی گرد که از محلات جنوب تهران است  ارایه شد.

سه پزشک  عمومی،  یک متخصص زنان،یک ماما و یک متخصص اطفال و دو روانشناس  ومشاور خانواده ، یک پرستارو سه نفر  بهداشت کار دهان ودندان  و یک  دکتر دارو ساز و یک نسخه پیچ و.. در این اردو به ارایه خدمات به مراجعین مدرسه سید الشهدا  که از قبل توسط  مدیریت مدرسه شناسایی  و هماهنگی  های لازم برای حضور آنها صورت گرفته بود پرداختند.

 براساس  آمار ارایه شده از سوی آمنه مولایی  که هماهنگی های اردوهای جهادی را به عهده دارد، در مدرسه سید الشهدا حدود 150 نفر به پزشک  های عمومی ، 80 نفر به  متخصص اطفال،60نفر به  متخصص زنان ، 40 نفربه  کارشناس مامایی  و 52 نفر به روانشناس و مشاور  خانواه  و  همچنین 150  نفر به  بخش  دهان ودندان و  252 نفر برای دریافت دارو  مراجعه  کردند.

خدمات دندانپزشکی شامل  آموزش  بهداشت  دهان ودندان، فلوراید تراپی، تشخیص اولیه بیماری های دهان ودندان  و اهدای بسته  بهداشتی مسواک و خمیر دندان به دانش آموزان بود. از تعداد  ویزیت هایی که  انجام شد،تعداد 92  نفر  ازدانش آموزان که بیماری دهان  و دندان داشتند مشخص شدند و  در فرم های مربوطه   نوشته و مقرر شد  طی هماهنگی واحد بسیج  با مدیر مدرسه وهمچنین دکتر حمیدی زاده  (دندانپزشک  فعال  در اردوهای جهادی)  این افراد  جهت پیگیری  درمان  بصورت رایگان  به مرکز خیریه  دندانپزشکی واقع در میدان  خراسان تهران ارجاع گردند. تا درمان آنها انجام شود.

دکتر علی جزایری فرمانده  حوزه مقاومت بسیج سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت که در اردوهای جهادی نیز به عنوان پزشک عمومی حضور دارد  گفت: برگزاری این اردوهای جهادی  متعلق به گروه خاصی نیست و مجموعه تلاش های انسانی وبشر دوستانه است  که در چند سال گذشته در  بهداشت  ودرمان صنعت  نفت تهران و ستاد سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت آغاز شده است  که امیدواریم  با همکاری دیگر کارکنان صنعت نفت ، امکان  دستگیری بیشتر  در زمینه های درمانی و غیر درمانی از  نیازمندان فراهم شود.

وی تصریح کرد:  باتوجه به نیاز های درمانی این طبقات اجتماعی که اغلب از بیمه های  درمانی  نیز  بهره مند نیستند ،  انتظار می رود ، شرایطی فراهم شود تا در دوره های بعدی  علاوه بر امکان تامین دارو وخدمات دندانپزشکی، امکان هماهنگی با یک آزمایشگاه  تشخیص طبی نیزفراهم شود  درصورتی  که افرادی تمایل به همکاری داشته باشند می توانند برای تامین بخشی از نیازهای مالی وغیر نقدی اقدام کنند.

از دیگر  اقداماتی که دراین دوره  برای افزایش خدمات رسانی  صورت گرفت این بود که  افراد معاینه شده که نسخه  دارویی  داشتند،  چنانچه  داروی آنها در  داروهای های تیم اردوی جهادی نبود ، با هماهنگی صورت گرفته  امکان اینکه این دارو از  یک داروخانه  دیگر بصورت رایگان  برای آنها تامین شود فراهم شد.

دکتر کیان اعظمی دکتر دارو ساز وبازرس حوزه دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران  در این خصوص توضیح داد:  با توجه به  اینکه امکان  تامین همه دارو های مورد نیاز بیماران  از طریق داروهایی که در این اردوی جهادی  به همراه  داشتیم  میسر نبود،  با  یک  داروخانه  که در نزدیکی مدرسه  سید الشهدا  قرار داشت هماهنگی صورت گرفت  و مقرر شد  تا سقف مبلغی  که  از محل جمع آوری کمک های نقدی  بخشی از  کارکنان ستاد سازمان بهداشت  ودرمان صنعت نفت وبهداشت ودرمان تهران به اردوهای جهادی  جمع شده بود ، این افراد دارو دریافت کنند که البته ناگفته نماند مسئول این داروخانه نیزبا هدف کمک به این افراد بی بضاعت، از گرفتن حق فنی  نسخ  ارایه شده به داروخانه صرف نظر کرد که جای  تشکر دارد.

  وی همچنین ادامه داد:  در این مرحله  تیپ دارو های مورد نیاز این منطقه  مشخص ونیاز سنجی شد  و در صورتی که در دوره بعدی به این منطقه مراجعه کنیم  جنس دارو ها و  حدود مبلغ مورد نیاز  تامین دارو مشخص است.

 اعظمی اظهار امیدواری کرد:   با توجه به شرایط اقتصادی  جامعه ،امکان  حضور تخصصی  و مستمر و برنامه ریزی  شده برای  درمان افراد نیازمند این منطقه  و مناطق  دیگر فراهم شود.

 دکتر جزایری پیشنهاد کرد:   با توجه به اینکه  حضور  پزشکان  فوق تخصص  در اردوهای جهادی   میسر نیست، پیشنهاد می شود ،  پزشکان  فوق تخصص این امکان را به ما بدهند تا در صورت  مشاهده موارد خاص  ، بیماران نیازمند  به آنها ارجاع داده  شود. همچنین  پزشکان جراح نیز در صورت تمایل می توانند سقفی رامشخص کنند تا در صورت لزوم ، افراد ی که از نظر مالی ضعیف هستند  و به خدمات جراحی نیازمند هستند نیز  تحت حمایت  و جراحی آنها قرار بگیرند.

 وی با اشاره به مساعدت های دکتر سمیع  مدیرعامل سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت و  دکتر بهزادی رییس بهداشت ودرمان  صنعت نفت تهران  که  با پشتیبانی از فعالیت اردوهای جهادی  زمینه ارایه خدمات  درمانی به نقاط محروم را فراهم کرده اند، گفت : امیدوارم همکاران پزشک از این فرصت  استفاده کنند تا بیش از پیش در رفع نیاز های این قشر از جامعه اقدام شود.

 در پایان،پیرداد  حبیب زاده  مدیر دبستان  پسرانه سید الشهدابا بیان اینکه  خدمات پزشکی   که در دو سال گذشته به کودکان این  دبستان و خانواده های آنها ارایه شد ،سلامتی وآرامش  به ارمغان آورد گفت:  در صورتی که خدمات روانشناسی  تبدیل به برگزاری کارگاه های  کسب مهارت  و آموزش شود ، بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات  رفتاری درمان می شود که در مجموع  نفع همگانی و جامعه سالم تری را به دنبال خواهد داشت.


اردو جهادی 6
اردو جهادی 5
اردو جهادی 4
اردو جهادی 3
اردو جهادی 2
اردو جهادی 1
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۴۰
تعداد بازدید : ۲,۳۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید