سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۱۱
 

اخبار

سونوگرافی در بارداری

برای کنترل روند بارداری و رشد جنین، همچنین غربالگری نقص‌های مادرزادی جنین، بهتر است مادر باردار در طول بارداری چند بار سونوگرافی انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور: سهیلا نیازی  کارشناس مامایی این  بهداشت و درمان  گفت :احتمالا قبل از حاملگی آزمایشات چکاپ قبل از بارداری را انجام داده‌اید، پرونده پزشکی مادر قبل از بارداری، می‌تواند به شناخت بیشتر و تشخیص بهتر روند بارداری شما کمک کند.
اما حالا می‌خواهیم به انواع سونوگرافی های دوران بارداری بپردازیم:
سونوگرافی در بارداری:
در دوران بارداری معمولا 3 یا4 سونوگرافی برای کنترل سلامت مادر و جنین انجام می شود.
سونوگرافی های دوران بارداری به دو دسته تقسیم می شوند: معمول و تشخیصی تکمیلی
سونوگرافی های معمول که لازم است هر زن بارداری آن ها را انجام دهد.
سونوگرافی های تشخیصی و تکمیلی که در صورت لزوم به منظور کنترل روند بارداری و رشد جنین و غربالگری نقص های مادرزادی در موارد مشکوک بودن سونوگرافی های معمول انجام می شوند.
سونوگرافی های معمول:تشخیص ساک حاملگی:اولین سونوگرافی دوران بارداری است که به منظور تشخیص قطعی بارداری به صورت رویت ساک حاملگی حاوی جنین وتشکیل شدن قلب جنین و همچنین به منظور تشخیص حاملگی پوچ , حاملگی مولار و خارج از رحمی معمولا دو یا سه هفته بعد از اولین تاخیر قاعدگی انجام می شود.
 
سونوگرافی NT:
این سونوگرافی معمولا بین هفته های 11تا 13 بارداری و به عنوان بخشی از اولین نوبت غربالگری در سه ماهه اول بارداری انجام می شود. در این سونوگرافی میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن بررسی می شود. نتیجه این سونوگرافی احتمال ابتلا به سندرم داون و تریزومی 18 را تعیین می کند.
سونوگرافی آنومالی:
معمولا در سه ماهه دوم بارداری و بین هفته های 16 تا 18 انجام می شود. در این سونوگرافی جنین برای یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشد به دقت بررسی می شود. متخصص سونوگرافی اجزای بدن جنین را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی در قلب, شکم, ستون فقرات, صورت , اندام ها و سایر بخش ها بررسی می کند. همچنین وضعیت جفت, محل قرارگیری آن و بندناف مورد بررسی قرار می گیرد و احتمال تعیین جنسیت وجود دارد.
بررسی سلامت جنین:
بعد از هفته 28 بارداری (معمولا هفته 32) یک سونوگرافی دیگر برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او نسبت به سن بارداری انجام می شود.با استفاده از طول استخوان ران و دور سر و دور شکم وزن جنین را تخمین می زنند و با وزن مناسب برای آن سن بارداری مقایسه می کنند.
سونوگرافی های تشخیصی و تکمیلی:سونوگرافی داپلر: در هر کدام از مراحل سونوگرافی های معمول بارداری اگر پزشک مشکلی درجریان خون رحمی جفتی مشاهده کند و یا شواهدی از عدم رشد مناسب جنین باشد برای بررسی بیشتر سونوگرافی داپلر را تجویز می کند که توسط آن جریان خون را بررسی می کنند.
اکوکاردیوگرافی قلب جنین:در سونوگرافی معمول سه ماهه دوم بارداری ممکن است پزشک احتمال وجود مشکل در قلب جنین را مطرح کند که در این صورت برای بررسی بیشتر از اکوکاردیوگرافی قلب استفاده می شود. در اکو کاردیوگرافی جریان خون سرخرگ ها و سیاهرگ ها و همچنین حفرات قلب به طور دقیق بررسی می شود.پروفایل بیوفیزیکال:یا به اختصار BPP در اواخر بارداری انجام می شود.در این آزمون سلامت کلی جنین و حرکات او مورد برسی قرار می گیرد.در بارداری های پرخطر مانند فشارخون بالا, دیابت, محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR), سابقه مرگ داخل رحمی جنین (IUFD) در نیمه دوم بارداری در بارداری های قبلی و همچنین کاهش حرکت جنین انجام می شود. در این سونوگرافی وضعیت تنفسی, تون عضلانی, حرکت جنین و حجم مایع آمنیوتیک در یک بازه زمانی نیم ساعته بررسی می شود و نتیجه آن به همراه تست بدون استرس یا همان نوار قلب جنین (NST) در تعیین سلامت جنین مورد استفاده قرار می گیرد.سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی:در سونوگرافی سه بعدی یک تصویر سه بعدی از جنین تهیه می شود .        

سونوگرافی چهاربعدی از کنار هم گذاشتن عکس ها یک فیلم از حرکات جنین به دست می آید. اسکن سه بعدی و چهاربعدی روش هایی امن هستند ولی نباید صرفا برای داشتن یک عکس انجام شوند چون مدت زمان انجام آن طولانی است و امواج فراصوت برای مدت بیشتری جنین را تحت تاثیر قرار می دهند به همین دلیل فقط در موارد خاص که نیاز به بررسی بیشتر می باشد بنا به صلاحدید پزشک انجام می شوند.


۷ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۲,۲۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید