سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۸

اخبار

به مناسبت روز جهانی سرطان

سرطان و بیماری‌های مرتبط با آن سالانه جان هشت میلیون نفر را در جهان می‌گیرد و هر سال نیز ۱۴ میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان تشخیص داده می‌شود که بیش از ۶۰ درصد این موارد در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط به دلیل ظرفیت‌های درمانی محدود و منابع اندک رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور: 15 بهمن ماه هر سال در تقویم سلامت، روز جهانی سرطان نام گذاری شده است سرطان ها از مهم ترین بیماریهای غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای رابه جامعه تحمیل می کند سرطان دومین عامل شایع مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته وسومین عامل در کشورهای درحال توسعه است در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ ومیر در سراسر جهان می باشد.

وضعیت سرطان درایران

سرطان سومین عامل مرگ ومیر درایران است .سالانه بیش از 30000 نفر دراثر سرطان جان خود را ازدست  می دهند.تخمین زده می شود هرسال در کشور بیش از  70000مورد جدید سرطان اتفاق  می افتد. عامل خطر دخانیات بعنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل 8 نوع سرطان از جمله دهان ،حنجره ،ریه ،پانکراس ،مثانه ،کلیه،مری ومعده وعامل احتمالی در سرطان های روده بزرگ ،دهانه رحم ،سرطان خون ،کبد ،غددفوق کلیوی ،کیسه صفرا ،حفره بینی وسینوسها می باشد .

عوامل سرطان زا

- سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری چاقی بویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به شمار می‌رود. همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته خبر داد. تنها در سال ۲۰۱۲ بیماری چاقی در کشورهای توسعه یافته باعث ابتلای ۴۸۱ هزار نفر از مردم این کشورها به بیماری سرطان بویژه در میان زنان شده است.

 

- یکی دیگر از علل ابتلا به سرطان مصرف دخانیات است. مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰٪ ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریکا می‌باشد.

 

- مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است زیرا سلولهای سرطانی با مصرف قند می‌تواند بهتر بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. معنی این حرف این است که سلول سرطانی با مصرف قند قوی تر می شود و باسرعت بالاتری تکثیر می‌شوند. توضیح ساده آن این است که سلول سرطانی دارای ۹۴گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای ۴ گیرنده است و هر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود.

 پیشگیری از سرطان

یکی از مهمترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری سرطان قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است.

 

برخی از روشهای کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و...)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبک زندگی و عوامل محیطی، عامل ۷۰ تا ۹۰ درصد انواع سرطان است. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که سرطان با زندگی سالم قابل اجتناب است.

 

سرطان

 

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۷۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید