سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۴۳

اخبار

هفته "ارتقاءآگاهی درباره بارداری

افزایش آگاهی مادران باردار در مورد علائم خطر دوران بارداری و پس از زایمان یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر مادران میباشد . همچنین به کار گیری روش اموزش مناسب میتواند روند آگاهی مادران باردار را تحت تاثیر قرار دهد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور : از 14 تا 28 بهمن ماه بنام هفته "ارتقاءآگاهی درباره بارداری " نامیده شده است به همین مناسبت سهیلا نیازی  کارشناس مامایی این  بهداشت و درمان نکات مهمی را خاطر نشان کرد . 

 

کاهش حرکات جنین:

یکی از  شیرین ترین و البته مهم ترین اتفاقات بارداری احساس حرکات جنین توسط مادر می باشد اما از آنجا که این حرکات نشان دهنده سلامت جنین می باشد بعضی مواقع باعث نگرانی در مادر باردار می شود.

شروع حرکات:

حرکات جنین از هفته 7 شروع می شود ولی به دلیل کوچک بودن فقط در سونوگرافی مشخص می شود.  اولین حرکت جنین در مادرانی که اولین بارداری خود را می گذرانند در هفته 18 تا 20 و در مادرانی که قبلا سابقه بارداری داشته اند در هفته 16 تا 18 احساس می شود. البته در مادرانی که چاق هستند و در ناحیه شکم خود چربی زیادی دارند ممکن است احساس حرکت توسط مادر و حتی پزشک با مشکل روبه رو شود.

ویژگی های حرکات:

این حرکات در ابتدا به صورت پرش های نرم و ملایم می باشد ولی با پیشرفت بارداری حرکت اندام های جنین وضوح بیشتری پیدا میکند به طوریکه در مادران لاغر اندام از روی شکم با چشم نیز قابل مشاهده می باشد.

زمان حرکات جنین:

حرکات جنین زمان مشخصی ندارد در هر ساعت از شبانه روز که جنین در سیکل بیداری باشد حرکت خود را انجام می دهد .بعد از خوردن غذای شیرین حرکات جنین بیشتر می شود.نکته مهم این است که حرکات جنین را باید نسبت به خودش سنجید بعضی از جنین ها خیلی پرتحرک و بعضی به نسبت تحرک کمتری دارند ولی حتما باید حرکات توسط مادر احساس شود. در صورتی که مادر احساس کاهش حرکات داشته باشد یا هیچ حرکتی را احساس نکند باید به طور اورژانسی به بیمارستان مراجعه کند.

حداکثر تعداد حرکات جنین:

بیشترین تعداد حرکات در سن بارداری بین 28 تا 32 هفته می باشد که هم اندازه جنین و هم حجم مایع اطراف آن این اجازه را به جنین می دهد ولی با پیشرفت حاملگی به دلیل افزایش اندازه جنین فقط حرکت دست و پا احساس می شودو حرکت چرخشی کمتری دارد.

لزوم توجه به حرکات جنین:

توصیه می شود که مادر باردار در طول شبانه روز به حرکات جنین توجه داشته باشد در صورتی که احساس کرد حرکات کم شده است ابتدا در صورت عدم دیابت بارداری نوشیدنی شیرین مصرف کند و به پهلوی چپ بخوابد و تعداد حرکات جنین را بشمارد حداقل 10 حرکت در 2 ساعت نشانه سلامت جنین می باشد ولی اگر تعداد حرکات کمتر بود و یا اصلا حرکت نکرد باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه نماید. البته باید توجه داشت که سیکل خواب جنین 75 دقیقه می باشد ولی طی 2 ساعت حتما باید حرکات احساس شوند.

علل کاهش حرکات جنین:

کاهش تحرک به دلیل کمبود مایع اطراف جنین که پس از بررسی و تشخیص علت آن اقدامات لازم انجام می شود

اختلال در جریان خون رحمی جفتی که باعث کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به جنین می شود ودر اصطلاح جنین دچار زجر جنینی می شودکه باید به طور اورژانسی اقدامات لازم انجام شود.

هرگونه فشار یا مسدود شدن بندناف جنین به صورت گره خوردن آن یا پیچیدن دور گردن و اندام های جنین که به صورت افت ضربان قلب و کاهش حرکات جنین مشخص می شود.

 

عفونت ادراری در بارداری:

یکی از مشکلاتی که زنان باردار در طول دوران بارداری با آن مواجه هستند عفونت است که شایع ترین آنها عفونت ادراری می باشد.

عفونت ادراری چیست و چه علایمی دارد؟

عفونت ادراری توسط میکروبی که به ادرار می شود ایجاد شده و انواع مختلفی دارد

عفونت باکتریایی بدون علامت: در این حالت فرد از نظر بالینی علامتی ندارد ولی در آزمایش ادرار باکتری یافت می شود.

عفونت مثانه: علایم آن شامل درد و سوزش به هنگام دفع ادرار و تکرر ادرار می باشد همچنین ممکن است علایمی مانند درد زیر شکم و وجود خون در ادرار نیز دیده شود.

عفونت کلیه: میزان شیوع آن از موارد قبلی کمتر می باشد و علایم آن شامل درد در کمر, حساسیت و درد پهلوها, تب, تهوع و استفراغ , وجود خون در ادرار و گاها اسهال می باشد.در این مورد خانم باردار باید بستری شود و تحت درمان قرار بگیرد.

آیا عفونت ادراری بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در صورتی که مادر بارداری مبتلا به انواع عفونت ادراری شود در صورت عدم درمان احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

عفونت در بارداری چگونه درمان می شود؟

نکته مهم در رابطه با عفونت ادراری در بارداری درمان به موقع و صحیح آن می باشد و همچنین اجتناب از خوددرمانی چون مصرف بعضی داروها در بارداری ممنوع می باشد.حتما باید به پزشک مراجعه شود و پس از انجام آزمایش داروهای مناسب و بی خطربا طول درمان مشخص تجویز شود.

پیشگیری از عفونت ادراری:

اصل مهم در این رابطه رعایت بهداشت و اصول صحیح طهارت گرفتن در زمان اجابت مزاج می باشد که شستشو باید از جلو به سمت عقب باشد تا باکتری هایی که در دستگاه گوارش هستند که شایع ترین آنها باکتری ایشریشیا کلای می باشد به سمت مجرای ادراری گسترش پیدا نکند. در صورت بروز کوچکترین علایمی که نشان دهنده عفونت ادراری می باشد سریعا جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه شود. البته در مورد عفونت بدون علامت با انجام آزمایش ادرار روتین ومنظم می توان آن را تشخیص داد و درمان کرد.

گروه های در معرض خطر عفونت ادراری در بارداری:

افرادی که سابقه عفونت های ادراری مکرر در دوران قبل از بارداری دارند

خانم هایی که بهداشت را رعایت نمی کنند افرادی که به طور مادرزادی نقصی در ساختار کلیه, مثانه یا مجاری ادراری دارند

خانم های باردار مبتلا به دیابت

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۴۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید