سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۴۳
 

اخبار

20درصد جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فشارخون دارند

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: میزان شیوع فشارخون بالا در کل جمعیت تحت پوشش حدود20درصد است.
دکترعباس بزرگی در روز جهانی فشارخون (28اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد: این میزان شیوع در جمعیت بالای18سال25درصد و در جمعیت بالای30سال حدود 32درصد است.

وی اظهار داشت: 12هزار و 555نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند که 2هزار و 511نفر از این تعداد به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

دکتربزرگی اضافه کرد: تعداد افراد تحت پوشش که در مراحل ابتدایی(اول) ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند 244نفر معادل9وهفت دهم درصد و تعداد افرادی که در مرحله ابتلای کامل(دوم)به فشارخون بالا قرار دارند 2هزار و 267نفر معادل90درصد می باشد.

وی با بیان اینکه فشار خون دارای ۲ پارامتر انقباضی(سیستول) و انبساطی(دیاستول) است ادامه داد: فشار خون بالا در نتیجه افزایش بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره شریان ها ایجاد می شود.

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: مقدار فشار خون باید بر اساس چند اندازه گیری که در موقعیت های جداگانه و در طول یک دوره زمانی اندازه گیری شده، تعیین می شود و اگر فشار خون به طور دائمی بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشار خون بالا می گویند.

وی اضافه کرد: مدیریت بیماری فشار خون نوع اولیه از طریق اصلاح شیوه زندگی و مدیریت بیماری فشار خون نوع ثانویه از طریق درمان دارویی و هم از طریق اصلاح شیوه زندگی امکان پذیر است.

دکتربزرگی با بیان اینکه بهترین راه برای پی بردن به فشار خون هر فرد، اندازه گیری منظم آن با دستگاه فشار سنج است اظهار داشت: عوارض فشار خون بالا با کنترل صحیح فشار خون و درک درست بیماران از بیماری خود، تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

2500نفر غربالگری فشارخون شدند

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه در سال گذشته دوهزار و 500نفر از جمعیت تحت پوشش بالای 18سال غربالگری فشارخون شدند، گفت: حدود 15درصد از این افراد در مرحله ابتدایی فشار خون و 85 درصد در مرحله ابتلای کامل قرار دارند.

دکتربزرگی اضافه کرد: 595نفر معادل23درصد از افراد مبتلا علاوه بر فشار خون دارای بیماری دیابت و یکهزار و 103نفر معادل44درصد علاوه بر فشارخون دارای بیماری چربی خون بالا هستند.

وی یادآوری کرد: یکهزار و 814نفر معادل72درصد افراد مبتلا به فشارخون دارای اضافه وزن و چاقی می باشند.

هفدهم ماه مه (28 اردیبهشت) به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد فشار خون بالا، اقدامات پیشگیرانه و عوارض این اختلال روز جهانی فشار خون نامیده شده است،این مناسبت برای اولین بار در سال 2005 میلادی توسط اتحادیه جهانی فشار خون صورت گرفت.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
تعداد بازدید : ۳۵,۷۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید