سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۲

اخبار

به مناسبت هفته سلامت روان

هفته سلامت روان امسال با شعار محوری "سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر-دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا " برگزار می شود

سلامت روان برای همه

در پایان دسامبر019 2،گسترش یک بیماری عفونی جدید در شهر ووهان چین گزارش شد، که توسط یک کروناویروس جدید ایجاد شده و رسما توسط سازمان بهداشت جهانی (  who    )به عنوان کووید-19 نامگذاری گردید.

گسترش کووید-19 به دلیل سرعت انتقال آن منحصر به فرد بوده، که باعث ایجاد یک وضیعت اورژانس در بهداشت جهانی طی کمتر از چند ماه در سراسر کشورهای جهان شد. این بیماری نه تنها سبب نگرانیهای سلامت همگانی میگردد بلکه سبب بروز تعدادی از بیماریهای روانشناختی میشود، که شامل اضطراب، ترس، افسردگی، برچسبزنی، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری، اختلال خواب، و اختلال استرس پس از سانحه    ( PTSD )   میباشد.    

در این شرایط، حفظ وضیعت سلامت روان افراد ضروری است زیرا مردم در قسمتهای مختلف جامعه ممکن است محرکهای استرسزایی در طول انتشار کووید-19 تجربه نمایند. افراد در بخشهای مختلف یک جامعه ممکن است علائم روانشناختی به کووید-19 را در طول فاز افزایشی گسترش بیماری تجربه نمایند، که شامل بیماران مبتلا به کووید-19 ،افراد قرنطینه شده، کارکنان مراقبت های بهداشتی و اعضای خانواده کارکنان پزشکی، کودکان، دانشجویان دانشگاه، زنان حامله، و خانوادهها هستند. در این راستا، شواهد قوی وجود دارد که وضیعت سلامت روان این افراد، مستعد بروز نشانه های اختلالات روانشناختی است. از این رو در وضعیت پر مخاطره فعلی ،شناسایی افراد مستعد اختلالات روانشناختی در سطوح مختلف جامعه که سلامت روان آنها ممکن است به خطر افتد امری ضروری بوده تا با راهکارهای و تکنیک های مناسب روانشناختی بتوان سلامت روان افراد را حفظ نمود.

چگونه از سلامت روان خود در دوران همه گیری بیماری  کرونا محافظت کنیم

1-به خاطر داشته باشید که اضطراب شما کاملا طبیعی است .

2- ذهن‌تان را متوجه موضوعات دیگر کنید.

 وقتی ما به مدت طولانی در شرایط سخت قرار می‌گیریم، بهترین کار این است که مشکلات را به دو دسته تقسیم کنیم: چیزهایی که می‌توانم کنترل کنم و چیزهایی که در مورد آنها هیچ کاری از دستم ساخته نیست. درحال حاضر چیزهای زیادی وجود دارند که در دسته دوم قرار می‌گیرند، و کاملاً هم طبیعی است، ولی تنها کاری که به ما کمک می‌کند تا با این مورد کنار بیاییم این است که افکارمان را از این موضوع دور کنیم.

3- راه‌های جدید برای ارتباط با دوستانتان پیدا کنید.

برای مثال استفاده  ازرسانه های اجتماعی بهترین راه ارتباطی است. البته دسترسی بی‌وقفه به صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم ایده چندان خوبی نیست. اصلاً کار سالم و هوشمندانه‌ای نیست و ممکن است اضطراب شما را چندبرابر کند. 

4- بر روی خود تمرکز کنید.

به عنوان مثال کتاب جدیدی بخوانید یا وقت خود را صرف ساز زدن و تمرین موسیقی کنید؟ حالا وقت انجام این کارهاست؛ روی خودتان تمرکز کنید و راه‌هایی پیدا کنید که از این فرصت و زمان به دست آمده به شیوه‌ای سازنده و برای مراقبت از سلامت روان خود استفاده کنید.

5- احساسات خود را بشناسید و بپذیرید.

 وقتی دچار احساسات ناراحت‌کننده هستید، تنها راه چاره کنار آمدن با این احساسات و گذر از آن است. هیچ اشکالی ندارد که غمگین باشید یا مضطرب، اگر به خودتان اجازه بدهید که احساس غم یا ترس  را بروز  بدهید، زودتر حالتان بهتر می‌شود. هرکسی احساسات خود را به گونه‌ای متفاوت نشان می‌دهد. بعضی از افراد و کودکان  به کارهای هنری روی می‌آورند، بعضی دوست دارند با دوستان‌شان حرف بزنند. مهم این است که همان کاری که فکر می‌کنید برایتان بهتر است را انجام دهید.

6- با خودتان و با دیگران مهربان باشید.از دیگران کمک بخواهید و به دیگران نیز  کمک کنید

7- با کودکان درباره احساسی که دارند صحبت کنید، آن‌ها را در فعالیت‌هایی شرکت دهید که باعث قوی شدن پیوند میان شما و کودک می‌شود، و کمک کنید تحمل و تاب‌آوری این دوران چالش‌برانگیز در آن‌ها شکل بگیرد. سلامت روان فرزندان خود را در دوران آموزش های مجازی و چالشهای کرونایی جدی بگیرید

8-در صورتی که فکر کردید به دلیل استرس و یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا تحت فشار زیادی هستید ،از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید .

سخن اخر فراموش نکنیم که رنجهای روانی و هیجانی مثل سکوت موریانه است پس:

نعره هیچ شیری خانه را ویران نمی کند

از سکوت موریانه باید ترسید ......

شراره محمدی روانشناس بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور 
۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۹
تعداد بازدید : ۷۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید