سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۷

اخبار

به مناسبت هفته سلامت بانوان

هفته ملی سلامت بانوان ایران همه ساله در آخرین هفته مهرماه برگزار می شود، امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کووید 19 و با موضوع "سلامت زنان در دوره کرونا " برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور : به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی  سهیلا نیازی کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور مطلالب مفیدی را بیان کردند . 

سلامت زنان در کرونا

بی تردید هر دو جنس تحت تاثیر عوامل طبیعی مرتبط با جنسیت خود و مزایا و مضرات  آن هستند و طبعاً همین شرایط طبیعی در عرصه سلامت و بیماری نیز تفاوتهای مشخصی را سبب می شود و توجه به این تفاوتها در سلامت گروههای هدف، از پیچیدگی برنامه ریزی خواهد کاست.

با توجه به همین تفاوتهای جنسیت محور در برنامه ریزی دفتر سلامت جمعیت و خانواده دو هفته ملی سلامت مردان و هفته ملی سلامت بانوان ایران طراحی شده است.

هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در سال جاری در شرایطی برگزار می شود که با همه گیری کووید 19 مواجه هستیم. اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19 ،خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری  بر سلامتی جسمی  روا نی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد نماید.

علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در همه گیری فوق، افزایش وظایف و مسئولیتهای زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و.... آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد. در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستانهای کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.

زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه می باشند. اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم  باید سلامتی و حقوق زنان را  برای رفاه حال خودشان ارتقا بخشیده و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.

پاندمی کووید 19 از زمان پیدایش چالش های متعددی را پیش روی افراد و جوامع قرار داده است. تغییر شرایط زندگی و فاصله گذاری اجتماعی، مشکلات روحی روانی ناشی از استرس بیماری، تعطیلی مدارسدانشگاهها- مراکز ورزشی و تفریحی، همه و همه بر سبک زندگی ما تاثیر خواهند گذاشت.

سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماریهای متعددی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماریهای ریوی و بیماری های دیگری را فراهم میکند. این بیماریها نه تنها به خودی خود به فرد آسیب میزنند  بلکه عوامل خطر و عوارض ابتلا به کووید19 را نیز افزایش داده، پیش آگهی بدتری برای مبتلایان رقم میزند.

سبک زندگی جنبه های مختلفی دارد که از آن میان می توان به تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و مواد، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد.

چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید 19 هستند، بر طبق یک مطالعه از بانک جهانی، چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از 34 )احتمال بستری شدن بعلت کووید 19 را دو برابر می کند. برای مقابله با چاقی، لازم است برنامه تغذیه و ورزش مناسب داشته باشیم. زنان نه تنها برای خود بلکه برای کل افراد خانواده تعیین کننده الگوی تغذیه هستند. تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل میشود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن را تامین کند. مواد غذایی مختلف هر یک برای اندامهای خاصی مفید هستند و مصرف جامع از این مواد باعث می شود تا نیاز روزانه به مواد و املاح مختلف تامین شود.

به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی، میتواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و ....گردد. ازسوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کووید 19 بالا میبرد؛ همچنین در کاهش استرسهای ناشی از پاندمی موثر است.

این یک واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با ویروس کووید 19 مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم ویروس در امان نگاه داریم. در این حالت بسیاری از فعالیتهایی که تاکنون انجام میداده ایم مانند فعالیتهای ورزشی و تفریحی دسته جمعی، گردش در طبیعت، سفر و پیاده روی همراه دوستان و آشنایان و ... محروم میشویم و به برنامه هایی روی می آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را همراه دارد مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، کتابخوانی و ...که اگر به همه ابعاد سلامت خود نیندیشیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که میتواند سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد. به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، بیتحرکی و نشستن طولانی مدت هم سم مهلکی است که به اندازه استفاده از یک پاکت سیگار در روز میتواند ضربه های جبران ناپذیر به سلامتی وارد آورد. مهم است بدانیم که انجام فعالیت بدنی هرچند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است. افرادی که فقط کمی تحرک دارند، به وضوح نسبت بهافراد بدون تحرک وضعیت سلامت بهتری دارند. حتی تنها 2 دقیقه فعالیت در ساعت میتواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند. این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست حتما در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز میتوان فعال بود

با آرزوی روزهای خوش همراه با سلامتی

۳۰ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۵۶
تعداد بازدید : ۶۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید