سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۰۷
 

اخبار

به مناسبت هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح

پیش از هر چیز برای تغذیه سالم ، یک الگوی غذایی سالم ، رعایت تنوع ، تناسب و تعادل اهمیت دارد . این بدان معناست که از تمامی گروههای غذایی به اندازه و بصورت متنوع استفاده شود.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور :11-17 آذر ماه  هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح می باشد  . به همین مناسبت   مریم سلیمی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی  بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور  به بیان نکاتی پیرامون  تغذیه ی سالم پرداخت.

برای تقویت سیستم ایمنی چکار کنیم؟

1 -بررسی میزان ویتامین دی خون: در صورت کمبود و با تجویز پزشک مکمل به صورت تزریقی یا خوراکی باید استفاده شود. برای پیشگیری از کمبود ویتامین دی، مصرف روزانه مکمل 1000 واحد یا ماهانه 50000 واحد برای افراد باالی 12 سال توصیه می شود. منابع خوراکی ویتامین دی، ماهی های چرب مثل سالمون و شیرهای غنی شده با ویتامین دی هستند. در معرض آفتاب قرار گرفتن نیز موجب ساخت ویتامین دی در پوست می شود.

2 -مصرف روزانه زنجبیل. زنجبیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. در افراد با مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین و وارفارین مصرف زنجبیل باید کم باشد.

3 -ویتامین سی. ویتامین سی میزان تولید گلبولهای سفید و آنتی بادیها را افزایش می دهد. این ویتامین افزایش تولید سیتوکینها خصوصاً اینتروفرون را سبب می شود و بدن را در برابر حمله ویروسها مقاوم می کند. بهترین منابع آن مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی)، کیوی، گوجه، فلفل دلمه ای خام است.

4 -روی: این ماده معدنی مفید سبب افزایش تولید گلبولهای سفید می شود و قدرت مقابله بدن در برابر عفونتها را افزایش می دهد. بهترین منبع برای استفاده از این ماده معدنی مفید گوشت گاو، بوقلمون، حبوبات و آجیل است.

5 -اسید چرب امگا 3 :پیش ساز ترکیباتی به نام ایکوزانوئیدها می باشد که نقش مهمی در پاسخ ایمنی دارد. ایکوزانوئیدها سبب کاهش التهاب می شوند. مصرف هفته ای دو بار ماهی چرب و روزانه 3 عدد گردو می تواند تامین کننده امگا 3 مورد نیاز بدن باشد. روغن زیتون و کلزا در میان روغن ها از جمله بهترین منابع امگا 3 هستند.

6 -بیوفالونوییدها: بیوفالونوییدها با محافظت از سلولهای بدن در برابرآلوده کننده های محیطی، سیستم ایمنی بدن را تقویت مینماید.این ترکیبات مانع از اتصال آلوده کننده ها به جدار سلولی شده ومقاومت بدن را افزایش میدهند.با مصرف سبزیجات ومیوه های تازه میتوانید میزان این ترکیبات را در بدن افزایش دهید.

7 -سیر: تقویت کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن است. سیر به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد موجود در خون را از بین می برد و بدن را در برابر سرطان و عفونتها مقاوم می کند. در افراد با مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین و وارفارین مصرف سیر باید با احتیاط باشد.

8 -لبنیات پروبیوتیک: مصرف روزانه ماست یا پنیر پروبیوتیک و دوغ کفیر به دلیل داشتن میکروبهای مفید سبب بهبود ترکیب باکتریهای روده و در نهایت تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

9 -چای سبز: حاوی سطح باالی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام اپی گالوکاتچین گاالت (EGCG )است. این آنتی اکسیدان عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد . برای تولید چای سیاه، فرآیند تخمیر روی آن صورت می گیرد، فرآیندی که باعث نابودی مقادیر زیادی از اپی گالوکاتچین گاالت می شود. ولی در مورد چای سبز این طور نبوده و محتوای آن تغییری نمی کند.

10-زردچوبه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. این مزیت به دلیل وجود کورکومین در زردچوبه است. کورکومین اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد.

11 -تمرکز روی عادتهای خواب بهتر میتواند روش مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. میزان مناسب خواب در طول شب، شش تا هشت ساعت است. زمان رفتن به رختخواب و زمان بیدار شدن باید منظم باشد. برای خواب بهتر، از تماشای تلویزیون، کار با موبایل و خوردن غذا پیش از خواب اجتناب کنید.

12-استرس: بدن هنگامی که در معرض استرس نباشد، بهتر میتواند با بیماریها بجنگد. مسائل روانی، وضعیت عاطفی و ویژگی های شخصیتی موجب تفاوتهایی در عملکرد سیستم ایمنی بدن می گردد. استرسهای متفاوت حتی اگر نسبتاً خفیف هم باشند می توانند عوامل سیستم ایمنی را تحت تأثیر خود قرار دهند. یادگیری تکنیکهای مربوط به مدیریت استرس، مثل مدیتیشن، تنفس شکمی، صحبت کردن با مشاور روانشناس همگی روشهایی برای کمک به حفظ توانمندی سیستم ایمنی هستند.

13-ورزش: ورزش به شرطی که در حد متوسط باشد به افزایش عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. بهترین ورزش پیاده روی روزانه 45-30 دقیقه با سرعت متوسط و قدرتی تحمل کننده وزن هفته ای 2 بار است.

14-مصرف قند ساده نوشابه، بیسکوئیت، کیک و روغن های جامد سیستم ایمنی را ضعیف میکند.

۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۲۳:۴۶
تعداد بازدید : ۹۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید