سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۴

اخبار

هفته ملی سلامت مردان

همه ساله در هفته آغازین اسفندماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هفته ملی سلامت مردان ایران برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور :هفته ملی سلامت مردان (۷-۱ اسفند )برگزار می شود و امسال شعارملی هفته سلامت مردان تعیین شده از سوی وزارت بهداشت"همه گیری کرونا؛توجه بیشتر به سلامت مردان" میباشد.l

مریم سلیمی کارشناس ارشد تغذیه و ژیم درمانی بهداشت و درمان صنعت غرب کشور  مطالب ارزنده ای به مناسبت این هفته بیان کرد .

سرطان پروستات از شایع ترین سرطان ها در میان مردان است. بیماری پروستات در بیش از 40%مردان 70 ساله مـشاهده و در صورت عدم درمان تا سن 80 سالگی، در بیـشتر آنهـا بـه سـرطانپروستات تبدیل می شود. عمل جراحـی، پرتـوافکنی و هورمـون درمانی از روشهای رایج درمان این بیماری است که همگی دارای عوارض جانبی می باشند. سن، نژاد، سوابق فامیلی، شرایط زنـدگی و تغذیه از عوامل موثر ایـن بیماری هستند بـه طوریکـه در افـراد کـم تحرک، چاق و سیگاری و افرادی که غذای پرچـرب مـصرف مـی کنند این بیماری بیشتر مشاهده می شـود.

مطالعات مختلف نشان داده اند که الگوهای غذایی سـالم شامل حبوبـات، مـاهی، محصـولات لبنـی،میوه ها و سبزیجات، غلات کامـل و تخـم مـرغ احتمالاابا خطر پایین تر ابـتلا بـه سـرطان پروسـتات همـراه است. در حالی که الگو غـذایی غربـی شامل انـواع شـیرینی و دسر، گوشت، تنقلات، چای و قهوه، سیب زمینی سرخ کرده، نمک، نوشابه های گازدار، گوشت قرمز و فراوری شده با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط هستند.

یکـی از راههـای پیشگیری و درمان این بیماری مصرف لیکوپن است. لیکوپن یک نوع کاروتنوئید است. بسیاری از میوه و سبزیجات رنگی حاوی لیکوپن می باشند ولی گریپ فروت، گوجه فرنگی، هندوانه، کدو تنبل و هویج دارای لیکوپن بیشتری هستند. مصرف زیاد و در دسترس بودن فراوان گوجه فرنگی و فراورده هایش مثل رب گوجه و سس گوجه فرنگی آن را به عنوان مهمترین منبع غذایی لیکوپن معرفی کرده است، بیش از 85 درصد لیکوپن مصرفی از گوجه فرنگی و فراورده های آن تامین می شود و علت نام لیکوپن هم برگرفته از نام علمی گوجه فرنگی  است.

میزان لیکوپن در قسمت های مختلف گوجه فرنگی متفاوت است به طوریکه میزان لیکوپن در پوست گوجه فرنگی به مراتب بیشتر از پالپ و هسته اش می باشد و البته میزان ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدانها هم در پوست بسیار بیشتر است به همین دلیل توصیه می شود که به هنگام مصرف گوجه فرنگی، پوست آن دور انداخته نشود. میزان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی قرمز کاملا رسیده حدود 300 برابر گوجه فرنگی نارس می باشد .

همچنین لیکوپن گوجه فرنگی گلخانه ای کمتر از گوجه مزرعه ای است. فرایندهایی همچون خرد کردن و پختن موجب آزاد شدن لیکوپن از ماتریکس گوجه فرنگی می شود، به طوریکه پختن و جوشاندن قابلیت جذب لیکوپن موجود در گوجه فرنگی را بالا می برد ولی سرخ کردن موجب از بین رفتن بیش از نیمی ازلیکوپن اولیه موجود در گوجه فرنگی می شود.

۳ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۴۰
تعداد بازدید : ۹۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید