سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۲۱
 

اخبار

روایت یکی ازهمکاران بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور از عملیات مرصاد

عملیات مرصاد به عنوان آخرین برگ زرین جنگ هشت ساله در استان کرمانشاه به وقوع پیوست و این عملیات گوشه‌ای از حماسه‌ها و نقش بارز این استان را در بقای حیات سیاسی و نظامی کشور نشان می‌دهد.

بررسی دلایل حمله منافقین در گفتگو با یزدانبخش عطایی کارشناس ازمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور 

       لطفا کمی خودتان را معرفی کرده و بفرمایید که نحوه حضورتان در جبهه های جنگ چگونه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. اینجانب یزدانبخش عطایی  1342 در شهرستان سنقر به دنیا امدم . بنده پس از تجاوز صدام به خاک ایران، مانند همه رزمنده ها جهت دفاع از ناموس و وطنم راهی جبهه‌ها شدم. اینجانب از سال 65 تا پایان جنگ در جبهه های غرب کشور حضور داشتم .

   در دوران جنگ تحمیلی نحوه پیشروی دوطرف(ایران و عراق) به طور کلی به چه صورت بوده و چه فرازو فرودهایی داشته است؟

خب کشور ما در آن سال ها هنوز در حال وهوای پیروزی انقلاب اسلامی و در حال بازسازی نظام جدید بود که چنین تجاوزی توسط عراقی ها رخ داد، طبیعتا نظام غافلگیر شده و در ابتدای جنگ بسیاری از مناطق را به آنها واگذار کرد.. پیشروی عراقی ها به نحوی بوده که 13 شهر را در 2 روز تصرف کردند. در آن زمان ها، صدام تلاش های بسیاری را انجام داد تا شهرهای مریوان و گیلانغرب را تصرف نماید که به لطف الهی و به مدد مردم غیور این شهرها به هدف خود نرسید. با اینکه میزان پیشروی عراقی ها در ابتدای جنگ به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن آن، بسیار گسترده بوده ولی با گذشت زمان و به مدد امام علی علیه‌السلام و همت همه رزمندگان که خالصانه جنگیدند، ما یکی یکی تمام شهرهای تصرف شده را پس گرفته و حتی در مناطقی وارد خاک عراق شدیم.

   شما به عنوان یکی از رزمندگان در لشگر 81 زرهی ارتش در عملیات مرصاد، به نظرتان چه عواملی باعث شده که سازمان منافقین به فکر انجام چنین عملیاتی بیفتند؟

ابتدا اجازه بدهید یک توضیح مختصر پیرامون زمان انجام عملیات مرصاد بدهم تا به دلایل سازمان منافقین جهت راه اندازی چنین عملیاتی برسیم. در تیرماه 1367 جمهوری اسلامی ایران رسما قطعنامه 598 را پذیرفت و حدود یک ماه پس از آن یعنی 3 مرداد 67 نیروهای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به ایران تجاوزکردند..

اینکه شما می فرمایید چرا منافقین به فکر حمله افتادند به دو عامل اساسی بر می گردد. مورد اول اینکه سازمان منافقین در شهرهای مهران و فکه دو عملیات تجاوزکارانه با نام های آفتاب مهتاب و چهل چراغ را پشت سرگذاشته و سرمست و مغرور بودند و چنین تصور کردند که قادر به جنگ رو هستند. دلیل دوم وعده‌های صدام به سازمان منافقین بر می‌گردد. صدام وعده حمایت های هوایی پس از وقوع عملیات فروغ جاویدان به زعم خود سازمان منافقین را داده بود

   آرایش نظامی سازمان منافقین در عملیات مرصاد چگونه بود؟

آنها با 10 تیپ 1400 نفری وارد این عملیات شدند. حالا شاید من دقیق آمارها را به یاد نداشته باشم ولی در حدود 10 تا 12 هزار نفر نیروی انسانی در این عملیات سازمان منافقین را همراهی می کردند. در جلوی هر تیپ هر نفر یک دوشکا داشته که زمین را جهت عبور نیروها هموار می کرد. مسعود و مریم رجوی آن چنان نسبت به این عملیات مطمئن بودند که شخصا تا شهر تنگ کل داوود و کرند به عنوان رهبر این عملیات جلوتر از بقیه حضور پیدا کرده بودند. نحوه حضور سازمان منافقین به این نحو بوده که ابتدا تمام نیروها و ماشین آلات نظامی وارد کرند و از طریق جاده اسلام اباد به حسن آباد رسیدند. هدف ابتدایی وخط اول آنها منطقه کوه زران بوده که از حسن آباد قصد عزیمت به آن جا را داشتند. کوه زران در 35 کیلومتری کرمانشاه می باشد. سازمان منافقین در منطقه حسن آباد  به دلیل سازماندهی نیروهای جدید ، زمین گیر شدند. در بعد ظهر 4 مرداد رزمندگان لشگر سه راه اسلام آباد-کرند را قطع کرده و منافقین را از دوسمت محاصره کردند. حضور در منطقه حسن آباد حدودا 3 روز به طول انجامید و در نهایت در روز 5 مرداد عملیات مرصاد با رمز یا علی بن  ابی طالب آغاز شده و طی چندین ساعت بسیاری از منافقین به هلاک رسیده و برخی هم فرار کردند.

به نظر شما در عملیات مرصاد سازمان منافقین چه اهدافی داشتند؟

اهداف سازمان منافقین و در رأس آن مسعود رجوی  فتح تهران بوده که هدفی بسیار رویایی به نظر می رسید. ما یک دوربینی از یکی از فیلمبردارهای منافقین پیدا کردیم که در حین فیلمبرداری از پادگان اشرف بوده است. در آن فیلم مسعود رجوی شعار جهاد داده و به همه اعضای سازمان در هر کجای دنیا فراخوان حضور داده بود. از نکات جالب این فیلم سخنان مسعود رجوی پیرامون عشق به امام حسین علیه‌السلام بوده که به همه اعضای سازمان اعلام می دارد که همگی ما به عشق امام حسین علیه‌السلام مقابل جمهوری اسلامی ایران می ایستیم و آنها را شکست می دهیم. چنین سخنانی از مسعود رجوی حاصل همان شست و شوی مغزی و ایدوئولوژیک سازمان می باشد. وقتی پس از عملیات مرصاد ما برخی گذرنامه های سازمان منافقین را بازبینی کردیم، بسیاری از آنها از کشورهایی همچون سوئد، دانمارک و.. حضور پیدا کرده بودند، که چنین امری موید همان فراخوان مسعود رجوی برای حضور در عملیات فروغ جاویدان(به زعم خود سازمان) می باشد. شاید در نگاه ما ساده لوحانه باشد ولی به واقع مسعود رجوی قصد داشته تا پس از حضور در کرمانشاه به همدان، قزوین و سپس تهران بیاید.

 

.    به نظر شما با توجه به این برنامه ریزی منافقین و عملیات غافلگیر کننده چطور شما موفق به شکست آنها شدید؟

اول از همه عنایت پروردگار متعال بوده است. خود منافقین هم رزمنده واقعی نبودند. با اینکه در میان ما عامل نفوذی داشته و حتی شنود انجام می دادند ولی در طی 2 ساعت همگی یا کشته شده و یا فرار کردند.

 سخن آخر

با تشکر از شما برای انجام این مصاحبه و آرزوی سربلندی ایران اسلامی . 

۵ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
تعداد بازدید : ۵۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید