سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۷

اخبار

پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار «فاصله‌ها را کم کنیم»

پویش مبازه با سرطان از ۸ تا ۱۵ بهمن برگزار می‌شود.منظور از کم کردن فاصله‌ها، کم کردن: فاصله بی خبری از عوامل خطر سرطان تا دانستن آنها، فاصله بی خبری از علایم و نشانه های سرطان تا دانستن آنها، فاصله شناسایی یک فرد مشکوک به سرطان تا تشخیص قطعی او، فاصله تشخیص تا شروع درمان، فاصله دسترسی شهرهای توسعه یافته و شهرهای کمتر برخوردار و روستاها به امکانات، فاصله درمان های روزمره تا درمان های با استاندارد بالا، فاصله دارا و ندار، فاصله گروه های سنی مختلف به خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور:

 روزشمار هفته سرطان به شرح زیر است: 

۸ بهمن ۱۴۰۰ پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی ،۹ بهمن ۱۴۰۰ پیشگیری از سرطان با محیط سالم،۱۰ بهمن ۱۴۰۰ سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن،۱۱ بهمن ۱۴۰۰ سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌ها،۱۲ بهمن ۱۴۰۰ سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی،۱۳ بهمن ۱۴۰۰ سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن،۱۴ بهمن ۱۴۰۰ سرطان و نقش سازمان‌های مردم نهاد و خیریه،۱۵ بهمن ۱۴۰۰ مدیریت سرطان در کودکان و جوانان

 به همین مناسبت سهیلا نیازی  کارشناس مامایی  بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور  آشنایی با  سرطان رحم  و علاییم آن را تشریح کرد . 

آشنایی با سرطان رحم:

رحم یک عضو توخالی و گلابی شکل است که در حالت غیر باردار داخل لگن قرار دارد . سرطان رحم در بیشتر موارد در سلول های لایه پوشاننده داخلی رحم ( آندومتر ) اتفاق می افتد. سرطان رحم اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می شود زیرا غالبا با علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی همراه است. در صورتی که سرطان رحم به موقع تشخیص داده شود برداشتن رحم از طریق عمل جراحی اغلب می تواند در درمان سرطان موثر باشد.

علائم سرطان رحم:

·         خونریزی غیر طبیعی در سنین باروری

·         هرگونه خونریزی یا لکه بینی بعد از سن یائسگی

·         درد لگن

دلایل ایجاد سرطان رحم:

هنوز علت مشخصی برای سرطان رحم در دست نمی باشد اما آنچه مشخص است این است که تغییر ( جهش) در DNA سلول های موجود در آندومتر رحم ( دیواره داخلی رحم) باعث تبدیل سلول های سالم و طبیعی به سلول های غیر طبیعی می شود. سلول های سالم با سرعت مشخص رشد و تکثیر می یابند ودر زمان مشخصی از بین می روند و توسط سلول های جدید جایگزین می شوند ولی در سلولهای سرطانی سرعت رشد و تکثیر بیشتر از حالت طبیعی است و باعث به وجود آمدن توده ( تومور) می شود. در مراحل پیشرفته بیماری سلول های سرطانی به بافت های اطراف حمله می کنند و می توانند از تومور اولیه جداشوند و در جای دیگری از بدن گسترش یابند ( مرحله متاستاز سرطان).

 عوامل خطر سرطان رحم:

·         تغییر در تعادل هورمون های زنانه بدن

·         بیماری ها یا شرایطی که باعث افزایش میزان استروژن و توقف در روند تخمک گذاری شوند در غیاب افزایش پروژسترون ( بیماری هایی مانند تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان در صورت عدم کنترل آن و چاقی )

·         هورمون درمانی که پس از یائسگی انجام میگیرد

·         تومورهای تخمدانی که باعث افزایش ترشح استروژن می شوند

·         شروع قاعدگی در سنین پایین ( قبل از 12 سالگی)

·         وقوع دیر هنگام یائسگی به دلیل اینکه بدن به مدت طولانی تحت اثر هورمون استروژن قرار می گیرد

·         در خانم هایی که اصلا سابقه بارداری ندارند

·         افزایش سن ( سرطان رحم اغلب در سنین یائسگی اتفاق می افتد)

·         چاقی و اضافه وزن زیرا چربی اضافی بدن تعادل هورمون ها رابه هم میریزد

·         هورمون درمانی برای سرطان سینه

·         سندرم سرطان روده بزرگ یا سندرم لینچ که نوعی سندرم سرطانی ارثی می باشد که در صورت ابتلا به این سندرم خطر ابتلابه سایر سرطان ها از جمله سرطان رحم افزایش می یابد.

پیشگیری از سرطان رحم:

·         در صورت صلاحدید پزشک جهت هورمون درمانی که برای کاهش و کنترل علائم یائسگی انجام می شود , استفاده از داروهای ترکیبی استروژن و پروژسترون نسبت به داروهای صرفا استروژنی ریسک ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد.

·         داشتن وزن نرمال

·         تغذیه مناسب تحت نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه

·         حساس بودن به تغییرات بدن خود و در صورت داشتن کوچکترین نشانه ویا داشتن سابقه خانوادگی جهت بررسی به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص سرطان رحم:

·         بررسی و معاینه لگنی

·         سونوگرافی واژینال از نظر بررسی ضخامت اندومتر

·         هیستروسکوپی

·         نمونه برداری از اندومترکه طبق نظر پزشک به صورت پایپل (نمونه برداری به صورت سرپایی از آندومتر با دستگاهی لوله مانند) ویا کورتاژتشخیصی انجام می شود.

درمان سرطان رحم:

در صورتی که علائم و شواهد نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی و یا سرطان باشد بهترین راه برداشتن رحم می باشد ( ممکن است تخمدان ها حفظ شوند و یا پزشک ترجیح دهد که تخمدان هاو لوله های رحمی را نیز بردارد) و مراحل درمانی بعدی که شامل شیمی درمانی, رادیوتراپی  و سایر روش های دیگرمی باشد  با نظر پزشک انجام می شود.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۳۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید