سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۹

اخبار

به مناسبت روز جهانی لوپوس

روز جهانی لوپوس (۱۰ می) برای کمک به جهان برای درک این موضوع ایجاد شد که لوپوس در واقع یک بیماری خودایمنی مزمن و ناتوان‌کننده است که تقریبا ۵ میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور :لوپوس پرکاری سیستم ایمنی بر علیه ارگان های بدن است که ممکن است در هر فردی، چه زن و چه مرد، در هر سنی با هر نژاد و رنگ پوستی در هر زمان و مکانی آشکار شود. بیماری لوپوس مسری نیست و واگیر ندارد.

دکتر مریم سنائی مسئول پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور به مناسبت روز جهانی لوپوس در مصاحبه با روابط عمومی بیان کرد :لوپوس یک بیماری طولانی‌مدت است که باعث درد مفاصل، بثورات پوستی و خستگی می‌شود. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما اگر درمان زودهنگام شروع شود، علائم می‌تواند بهبود یابد.

دکتر سنائی گفت :لوپوس می‌تواند باعث مشکلات فراوانی گردد ازجمله

مشکلات خفیف مفاصل و پوست

خستگی

التهاب متوسط سایر قسمت‌های پوست و بدن از جمله ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها

التهاب شدید که باعث آسیب شدید به قلب، ریه‌ها، مغز یا کلیه‌ها می‌شود و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

علائم می‌توانند تشدید شوند و فروکش کنند.

لوپوس اغلب عود می‌کند و علائم برای چند هفته بدتر می‌شوند، گاهی اوقات هم طولانی‌تر است.

سپس علائم فروکش می‌کنند. دلیل تشدید یا فروکش کردن علائم مشخص نیست.

برخی از افراد هیچ تفاوتی را متوجه نمی‌شوند و علائم آن‌ها ثابت است.

وی اظهار داشت  :نشانه های بیماری ممکن است محدود به پوست بیمار شود اما در اغلب موارد باعث مشکلات داخلی مثل درد مفصل نیز می گردد. در موارد حاد می تواند به قلب، کلیه ها و دیگر اندام های حیاتی بدن نیز آسیب وارد کند. اگرچه برای بیماری لوپوس هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما داروهایی است که می تواند میزان آسیب را به حداقل برساند و علائم بیماری را تسکین دهد

هر کسی ممکن است به لوپوس مبتلا شود. اما این بیماری در زنان 10 برابر بیشتر از مردان شایع است. همچنین در نژادهای آفریقا-آمریکایی، لاتینی، آسیایی، در بین کسانی که در سنین 20 و 40 سالگی هستند و کسانی که یکی از افراد خانواده مبتلا به لوپوس باشد، شانس ابتلا به لوپوس بیشتر می شود.

 دکتر سنائی گفت :لوپوس به طور کامل شناخته نشده است. علل احتمالی عبارتند از:

عفونت ویروسی

مصرف داروهای خاص

نور خورشید

بلوغ

زایمان

یائسگی

تشخیص لوپوس که به آن «لوپوس اریتماتوز سیستمیک» هم می‌گویند، همیشه آسان نیست چون می‌تواند مشابه سایر بیماری‌ها باشد.

علائم آن شامل التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله ریه‌ها، قلب، کبد، مفاصل و کلیه‌ها است.

پزشک عمومی برای تشخیص آن معمولا تعدادی آزمایش خون انجام می‌دهد. سطوح بالای یک نوع آنتی‌بادی، همراه با علائم معمولی، به معنای احتمال ابتلا به لوپوس است.

در صورتی که پزشک تشخیص بدهد ممکن است قلب، کلیه‌ها و سایر اندام را تحت تاثیر قرار بدهد، ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس و اسکن قلب، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها را توصیه کند.

هنگامی که لوپوس تشخیص داده شد، به شما توصیه می‌شود که معاینات و آزمایش‌های منظمی را مانند آزمایش خون منظم برای بررسی کم‌خونی و آزمایش ادرار برای بررسی مشکلات کلیوی انجام دهید.

در پایان افزود :لوپوس به طور کلی با استفاده از موارد زیر درمان می‌شود:

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن

هیدروکسی کلروکین برای خستگی و مشکلات پوستی و مفصلی

قرص‌های استروئیدی، تزریقی و کرم‌ها برای التهاب و بثورات

«ریتوکسیماب» و «بلیموماب»، گاهی اوقات برای درمان لوپوس شدید استفاده می‌شود. این داروها روی سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند تا تعداد آنتی‌بادی‌ها را در خون کاهش دهند.

2

 

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۱۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید