سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۳

اخبار

مصاحبه با همکار جانباز 50% دکتر مسعود نوروزی به مناسبت هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس، تبلور وحدت، مقاومت و اراده ملت مومن و انقلابی ایران در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی است‌ و همان‌ طور که مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا فرموند جنگ هشت ساله، ما را قوی‌تر کرد. اگر جنگ هشت ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمی‌شدند، در بین ملت بروز نمی‌کردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه‌ مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور  :دفاع مقدس یکی از درخشان ترین صحنه های نقش آفرینی ملت مسلمان ایران است و هنوز ناگفته های بسیاری دارد که لازم است بیان شود تا نسلهای آینده با ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند. به همین مناسبت با دکتر مسعود نوروزی رزمنده و جانباز  حالت اشتغال بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور گفت و گویی انجام شد . 

با سپاسگزاری از حضور دکتر مسعود نوروزی در این گفت و گو : 

لطفا خودتان را معرفی نمایید؟ دکتر مسعود نوروزی هستم متولد 1347 شهرستان اسلام اباد استان کرمانشاه متخصص اطفال جانباز 50% 

 در چند سالگی و چگونه به جبهه اعزام شدید؟ من در 16 سالگی در سال 1363 در حالی که دانش آموز سال دوم متوسطه بودم به جبهه اعزام شدم.

در کدام منطقه مستقر شدید؟ منطقه غرب : قصر شیرین سرپل ذهاب  جنوب :  جزیره مجنون 

در چه عملیاتی به افتخار جانبازی ناییل  داشتید؟  اسلام آباد  عملیات مرصاد 

در گرما گرم نبرد، مسلما به  نجات میهن می‌اندیشیدید. تا چه حد به پیروزی ایمان داشتید؟ وقتی آرزوی شهادت داشته باشی و در این راه تمام توان خود را بگذاری، شکست معنی نمی‌دهد

وقایع دوران جنگ را چگونه دیدید؟

وقایع دوران جنگ مجموعه ای از اتفاقات دارای آثار مادی و معنوی بود که در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر جلوه گر شد.بارزترین وجه تمایز دفاع مقدس با سایر جنگ هایی که در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان رخ داده است، می توان به غلبه بُعد معنوی بر آثار مادی آن اشاره کرد که توانست معادلات کلاسیک صحنه های نبرد را بر هم زده و صحنه های غیر قابل محاسبه و شگفت انگیزی را خلق نماید که در نتیجه آن، همه مشاهده کردن ملت ایران با دست خالی و علیرغم تمامی فشارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی از سوی قدرت های بزرگ جهانی با استعانت از ایمان قوی به خداوند متعال و اهداف عالیه خود پیروز میدان جنگ گردد.

 

درباره دفاع مقدس، خاطرات، کتاب‌ها، برنامه‌های فرهنگی هنری بسیار انجام شده است. به نظر شما تأثیرگذار ترین فعّالیّت چه می‌تواند باشد تا نسل‌های آینده بتواند عظمت این فداکاری‌ها را دریابد؟ به فرموده مقام معظم رهبری، هشت سال دفاع مقدس و جنگ ما به منزله گنج بود. گنج عزّت ملت ایران، گنج مقاومت و تسلیم ناپذیری، گنج استقلال و خودکفایی . انتقال مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها به هر شکل ممکن اعم از کتاب و فیلم و تئاتر و نگهداری همه این‌ها در موزه‌های دفاع مقدّس، موجب شور و شوق و امید و اعتماد به نفس در جوانان و موجب انگیزه دفاع از انقلاب و نظام اسلامی است و تضمین امنیّت ملّی را به دنبال دارد.

در دوران جنگ تحمیلی، نوجوانان و جوانان، دانشجویان، و دیگر اقشار داوطلبانه و مشتاقانه برای دفاع و حضور در جبهه‌ها از یکدیگر سبقت می‌گرفتند؛ این شور و اشتیاق را نتیجه چه می‌دانید؟ من این شور و شوق را برخاسته از صفا و خلوص امام راحل و نفس قدسی او و ایجاد مکتب شوق به جهاد و شهادت از سوی پیر جماران می‌دانم و به دنبال آن نتیجه، احساس تکلیف و تبعیّت از دستور امام‌المسلمین مبنی بر لزوم دفاع از کیان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی که برای پیروزی آن از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 فداکاری‌های زیادی صورت گرفته بود و خون‌های زیادی اهدا شده بود، از این‌رو تمام آحاد ملت، اطاعت از امام خمینی را اطاعت از امام عصر (عج) می‌شمردند و جبهه و پشت جبهه برای آن‌ها فرقی نداشت. مجاهدان جبهه‌ها خود را سرباز امام زمان و سرباز رهبر می‌دانستند و لبیک به ندای ایشان را لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین تلقی نموده و شعارشان کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود.

به نظر شما مهمترین دستاورد جنگ ایران و عراق چه بود؟به نظر من اقتدار و امنیّت ملّی و قطع طمع دشمنان از خاک مقدّس ایران اسلامی و نومیدی از غارت منابع آن  از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس است.

سخن آخر ؟.ضمن تشکر از شما و کلیه عزیزانی که در جهت زنده نگهداشتن فرهنگ هشت سال دفاع مقدس تلاش می نمایند، در جمله ای کوتاه عرض می کنم؛ هشت سال دفاع مقدس و فضای جبهه های حق علیه باطل یک فرهنگ برگرفته از دستورات و احکام اسلام و قرآن عزیز بود که در نوع خود آثار و برکات فوق العاده آن بر هیچکس حتی دشمنان پوشیده نیست و اعتقاد راسخ دارم ایران اسلامی فقط در سایه چنین فرهنگ غنی که مجال توصیف آن در این اندک نمی گنجد، می تواند به سر منزل مقصود و اهداف عالیه خود دست یابد.
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۰:۱۳
تعداد بازدید : ۱۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید