سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۱۳

اخبار

مهم ترین بیماری های شایع سالمندی و راه های جلوگیری از آنها

جمعیت جهان رو به سالخوردگیست اکنون ۱۲ درصد از جمعیت جهان سالمند است که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد افزایش می یابد. درک چالش های افراد سالمند و آماده کردن بستری که بتواند آرامش را به آن ها هدیه کند بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور : دکتر سبحان محسن زاده به مناسبت هفته سالمندان  بیان کرد :بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، ارتقاء وضعیت بهداشت و تغذیه، پیشرفت دانش و فناوری‌های پزشکی اجرائی شده منجر به افزایش جمعیت سالمندان در ایران و جهان شده است.

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور افزود :

پیری، یک بیماری نیست. بلکه در واقع فرآیندی است که از همان دوران نوزادی آغاز می شود. روندی است که در آن، کم کم توانایی های انسان کاهش می یابد. با توجه به عواملی چون سبک زندگی و همچنین شرایط محیطی و ژنتیکی، ممکن است این فرآیند در تمام انسان ها با یک سرعت خاص اتفاق نیفتد. 

اما در هر حال، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. یکی از مباحثی که برای سالمندان مطرح است، بیماری های شایع در این دوره می باشد. بسیاری از بیماری ها در پیری بروز می کنند و یا حادتر می شوند.

از جمله مهمترین بیماری های دوران سالمندی و روش های مبارزه و کنترل آنها می توان به چندین مورداشاره کرد.

1.بیماری های قلبی و عروقی سالمندان

بیماری های قلبی و عروقی، از جمله امراضی هستند که ممکن است در دوران سالمندی بروز پیدا کنند. چنین سالمندانی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول به دلایل شناخته شده از جمله ژنتیک، دیابت، مصرف دخانیات، بیماری فشار خون و یا هر بیماری پیش زمینه ای دیگری دچار بیماری های مختلف قلبی و عروقی می شوند و یا اینکه از قبل چنین بیماری هایی را داشته اند و با ورود به دوران پیری حادتر شده اند.

 اما دسته دوم، سالمندانی هستند که بدون هیچ علت مشخصی و فقط به دلیل فرآیند پیری، دچار نارسایی های قلبی می شوند. خوشبختانه امروزه روش ها و تجهیزات پیشرفته ای جهت تشخیص و درمان سریع این بیماری ها وجود دارد. کافی است علائم مربوط به بیماری قلبی را بشناسید و بلافاصله با مشاهده آنها در سالمند خود، او را نزد پزشک متخصص ببرید. از جمله این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه
  • احساس خستگی بیش از حد
  • ضعف عمومی
  • سرگیجه
  • تعریق زیاد
  • تپش نامنظم قلب

2.بیماری آرتروز

بیماری آرتروز یکی از بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل است که با پیری شدیدتر می شود. از علائم بیماری آرتروز می توان به درد مفاصل، افت کیفیت زندگی و کاهش توانایی جسمانی اشاره کرد.
روش های جلوگیری از بیماری آرتروز عبارتند از: – فعالیت جسمانی منظم و مناسب و یا انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل با شدت و مدت زمانی که پزشک توصیه کرده است ، رعایت وزن بهینه و کاهش وزن اضافی ، رعایت رژیم غذایی سالم و کافی شامل میوه‌ها و سبزیجات ، استفاده از وسایل پشتیبانی مانند چوبک، کفش‌های مناسب و… – استفاده از مکمل‌های غذایی موثر برای سلامتی استخوان و مفاصل مانند کلسیم، ویتامین D و گلوکوزامین

3.بیماری دیابت

بیماری دیابت نوع ۲ بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود و با افزایش سن به خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می گیرند. رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مداوم، کاهش وزن و مصرف داروهای مورد نیاز توسط پزشک متخصص بهترین راهکارهای جلوگیری و کنترل بیماری دیابت هستند.

4. بیماری آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری‌های مزمن و ناشی از تخریب تدریجی و خودکار مغز است. این بیماری از پیری شدیدتر رخ می‌دهد و به صورت قطعی با سن متقدم همراه است. در آلزایمر، سلول‌های عصبی مغز به تدریج تخریب می‌شوند و این باعث ایجاد اختلالات شدید در حافظه، تفکر و کنترل حرکتی بیمار می‌شود. علائم آلزایمر شامل فراموشی، سردرد، گیجی، عدم تمرکز، دشواری در برقراری ارتباط با دیگران، دست‌وپاگیری، ناراحتی‌های شخصیتی و تغییر در رفتار بیمار می‌باشد. تاکنون علت دقیق بروز آلزایمر شناخته نشده است، اما برخی عوامل مانند ژنتیک، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سابقه سرقفلی و نارسایی گردش خون در مغز می‌تواند باعث افزایش خطر بروز آلزایمر شود. برای جلوگیری از آلزایمر، می‌توان به این روش‌ها عمل کرد:

– افزایش فعالیت ذهنی و شناختی با حل معماها، بازی‌های حافظه، خواندن و نوشتن
– تغذیه سالم و مناسب با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E و گیاهانی مانند زردچوبه و رزماری
– ورزش منظم و فعالیت‌های ورزشی متنوع
– مراجعه به پزشک برای بررسی و درمان بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت

5. اختلالات حسی

اختلالات حسی مانند از بین رفتن شنوایی و بینایی در افراد سالمند بالای ۷۰ سال شایع است. از هر ۶ فرد سالخورده یک نفر دچار نقص بینایی و از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به اختلال شنوایی است. خوشبختانه هردوی این ها توسط عینک و سمعک برطرف می شود. تکنولوژی های جدید در حال بالا بردن کیفیت سمعک ها و افزایش میزان شنوایی هستند.

6.سلامت روان

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 15 درصد بزرگسالان بالای 60 سال از اختلال روانی رنج می برند. یک اختلال روانی رایج در میان سالمندان افسردگی است که در هفت درصد از افراد سالمند رخ می دهد. متأسفانه این اختلال روانی غالباً تشخیص داده نمی شود و تحت درمان قرار نمی گیرد. از آنجا که افسردگی می تواند از عوارض جانبی بیماریهای مزمن باشد، کنترل این بیماری ها به بهبود افسردگی کمک می کند. علاوه بر این، ترویج سبک زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده، دوستان یا گروه های پشتیبانی می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

دکتر محسن زاده در پایان گفت :

به طور خلاصه، بیماری های رایج سالمندی شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، سلامت روان، بیماری های مفصلی و شنوایی هستند. جلوگیری از این بیماری ها نیازمند یک سبک زندگی سالم و فعال است که شامل تغذیه مناسب، ورزش منظم، مراقبت از سلامتی روانی، استفاده از داروهای مورد نیاز، انجام آزمایشات پزشکی منظم و مراجعات به پزشک  در صورت بروز علائم نامطلوب است. اگر به این نکات توجه شود، می‌توان از بروز و پیشرفت بیماری های سالمندی جلوگیری کرد و به سلامتی بهتری دست یافت.

 

دکتر سبحان محسن زاده

پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور

 

۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۲۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید