سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۹

اخبار

تشنگی در ماه مبارک رمضان/نکته هایی در باره ی آداب غذایی در ماه مبارک رمضان

حلول ماه رمضان مبارک! نباید فراموش کرد که با شروع این ماه، تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق قواعد صحیحی رفتار کند. تغذیه مناسب جزو جدایی‌ناپذیر این اصول است. در ادامه همراه باشید تا برخی عادات مناسب غذا خوردن برای این ماه را به شما معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور، اگر برای جلوگیری از تشنگی در طول روز در وعده سحری چندین لیوان آب می خورید باید بگوییم کار درستی انجام نمیدهید چون به دنبال مصرف آب بیشتر، حجم ادرار هم بیشتر خواهد شد و آب نوشیده شده از بدن دفع می شود. علاوه بر این، مصرف چند لیوان آب در وعده سحری حجم معده را اشغال کرده و مانع دریافت غذا به اندازه کافی میشود.

بعضی افراد هم برای جلوگیری از تشنگی، در وعده سحری چند لیوان چای می‌نوشند. این هم کار اشتباهی است چون چای یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و سبب دفع آب شده و بدن را با کم آبی مواجهه می کند. بنابراین چای نه‌ تنها کمکی به آنها نمی‌کند که حتی می‌تواند تشنگی‌شان را تشدید کند. قهوه و نسکافه هم مانند چای هستند. نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه هم مفید نیستند چون مثل چای ادرار آور هستند علاوه بر آن بدلیل گازی که دارند موجب بروز نفخ و ناراحتی گوارشی می شوند.

پس چه باید کرد؟ اولین راهکار این است که خوراکی های چرب (مثل خورشت های سرخ شده، کوکو و کتلت، سس مایونز، کره، خامه)، شیرین (مثل زولبیا و بامیه)، شور (مثل دوغ، سوسیس، کالباس، خیار شور)، ادویه های گرم (مثل فلفل، دارچین و زردچوبه) در وعده سحر استفاده نشود چون به دنبال مصرف این مواد حس تشنگی بیشتر می شود. بادمجان و سیر هم تشنگی آور هستند. دوم اینکه خوراکی هایی مصرف شوند که حجم زیادی آب در خود دارند و با آزاد شدن این آب در طول روز، مایعات مورد نیاز بدن را تأمین می کنند مثل انواع میو ها (زردآلو، هلو، طالبی، توت‌فرنگی، هندوانه، سیب، انگور) و سبزیجات مختلف (کاهو، گوجه فرنگی، هویج، خیار، سبزی خوردن). بخش اعظمی از سبزیجات را آب تشکیل می‌دهد و آب آنها بعد از تناول به صوت ژل در بدن نگهداری می‌شود. در طول روز و به تدریج آب سبزیجات در بدن رها می‌شود و نیاز بدن به آب را برطرف می‌کند. فایده دیگر مصرف این مواد، جلوگیری از یبوست بدلیل فیبر بالاست. همچنین این فیبر موجب ماندگاری بیشتر غذا در معده و حس سیری طولانی تر می شود. میوه ها و سبزیجات را می توانید در فاصله افطار تا سحر و همچنین در وعده سحر مصرف نمایید.

خوردن لیموترش و نعنای تازه همراه سالاد برای رفع تشنگی مفید است. نوشیدن آب آلو و خاکشیر هم آب مورد نیاز بدن را تأمین میکند و هم به افرادی که دچار یبوست هستند کمک کند. در صورت تمایل به مصرف چای، آنرا بسیار کمرنگ و با قند کم بنوشید. مصرف سبزی خوردن در کنار نان و پنیر افطار، سوپهای ساده و کم چرب و خورشتهای آبدار و سرخ نشده بعنوان شام نیز می تواند به تأمین نیاز آب روزه دار کمک نماید.

راهکارهای دیگری هم وجود دارند از جمله: در ساعات گرم روز بیرون نباشید، صورت خود را مرتب آب بزنید، در معرض آفتاب قرار نگیرید، کولر روشن کنید.

 مریم سلیمی کارشناس ارشد تغذیه بهداشت درمان صنعت نفت غرب کشور

۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۷۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید