سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۰

اخبار

اکتبر، ماه آگاهی بخشی سرطان سینه

هدف نام گذاری یک ماه به نام آگاهی بخشی سرطان پستان در دنیا، افزایش توجه و حمایت جهت آگاهی بخشی در خصوص تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت های تسکینی در مورد این سرطان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور : ماه اکتبر، ماه “آگاهی رسانی در مورد سرطان سینه” است. چقدر در مورد سرطان سینه می دانی؟ آیا علائم این بیماری، راه های درمان و پیشگیری از سرطان سینه را می شناسی؟ می دانی که سرطان سینه در سال، چه تعداد از زنان را به کام مرگ می کشاند؟ هر ساله در سراسر جهان، ماه اکتبر به عنوان ماه آگاهی از سرطان سینه پاس داشته می شوn

به همین مناسبت سهیلا نیازی  کارشناس مامایی  بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور نکات مهمی را یادآور شد .

نام بیماری :سرطان پستان

 تعریف: سرطان سینه یا سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شود که از بافت پستان آغاز می شود و رشد بدخیم سلول های سرطانی در بافت پستان است. زن بودن مهم ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می شوند اما احتمال آن در زنان بیش از صد برابر است. در کشورهای غربی این بیماری بیشتر در سنین بالای 50 سال دیده می شود ولی در کشور ما بیماران جوان تر هستند و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی از علائم بیماری در مراحل پیشرفته تری مراجعه میکنند.

علائم و نشانه ها :

·     توده در سینه:

توده های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیر متحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند.اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند.توده هایی که پس از اتمام پریودی برطرف نمی شوند.

·     تغییرات پوست سینه:

این تغییرات به صورت فرورفتگی و یا تو کشیدگی پوست پستان بروز می کند. فرورفتگی پوست پستان ممکن است به طور ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا در حالات خاصی از معاینه پستان دیده شود.وجود حفره های کوچک متمایل به رنگ سرخ مانند پوست پرتقال روی سینه می تواند علامت سرطان پیشرفته سینه باشد.

·     تغییرات نوک سینه:

در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ ایجاد شود که معمولا به طور خودبه خودی و یا با دستکاری خود فرد به حالت اول برمی گردد در حالی که در سرطان این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود غده ای در زیر نوک و هاله پستان مشخص شود. قرمزی و خارش نوک پستان همراه پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن می تواند علامت نوعی از سرطان به نام پاژه باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شودسرطان 1

·     ترشح مایع از نوک سینه:

که می تواند به صورت خودبه خودی باشد به رنگ های مختلف مشاهده می شود( سفید، قهوه ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون رنگ). ترشح ناشی از سرطان پستان معمولا خون واضح و یا خونابه ای یا در برخی موارد بی رنگ است.

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل:

آنچه که از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل می تواند به دلیل ضایعات خوش خیم و حتی التهاب ها و ضربه به دست و یا پستان باشد بنابراین اگرچه این علامت بیمار را به سمت بررسی های بیشتر هدایت می کند ولی باید دانست که این حالت از ابتدا نگران کننده نیست.

·  تغییر اندازه سینه:

گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد یک تومور و یا التهاب قابل توجه دور تومورهای کوچک تر پستان در یک طرف به طور واضحی بزرگ تر از طرف مقابل می شود.البته اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملا مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیرا ایجاد شده است باید مورد توجه قرار بگیرد و با انجام معاینه از عدم وجود توده و سلامت پستان مطمئن شد. گاهی هم تومورهای خوش خیم و نیز ضربه به پستان، خونریزی و یا التهاب ناشی از تجمع شیر در پستان و کیست های بزرگ باعث این عدم تقارن می شوند که با معاینه و استفاده از روش های تشخیصی می توان نوع آن ها را تعیین نمود.

  تفاوت تومورهای خوش خیم و بدخیم:

باید گفت که در تمام تومورها رشد سریع و زیاد سلول ها وجود داردخواه این  تومور خوش خیم باشد یا بدخیم. آنچه حائز اهمیت است و تفاوت اصلی این دو نوع تومور را سبب می شود این است که روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود ولی در تومورهای بدخیم به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد. این رشد سلولی در تومورهای بدخیم که همان سرطان است تا حدی ادامه می یابد که در صورت عدم درمان تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار داده و از کار می اندازد این در حالی است که این اتفاق هرگز در تومورهای خوش خیم اتفاق نمی افتد.

سن و زمان درست ماموگرافی:

بافت سینه در زنان زیر 40 سال متراکم است و ماموگرافی نمی تواند ضایعات را به درستی تشخیص دهد همچنین در این سنین بافت سینه به اشعه دستگاه حساس است و ممکن است سلول هایش تحریک شوند. بنابراین بهترین زمان برای انجام ماموگرافی غربالگری سنین بالای 40 سال است. در زنان زیر 40 سال برای غربالگری از سونوگرافی و ام آر آی استفاده می شود.

انواع سرطان سینه:

·     سرطان مجرایی:

85 تا 90 درصد افراد مبتلا به سرطان سینه دچار این نوع سرطان هستند. در این نوع فقط در داخل مجرای سینه سلول های سرطانی رشد میکنند. اگر توده کوچکی را در سینه احساس کردید و یا از نوک سینه ترشحاتی خارج شد فورا به پزشک مراجعه کنید.

·     سرطان لوبولی:

8 درصد افراد مبتلا به سرطان سینه دچار این نوع عارضه هستند.وجود توده سفت،تورم،تغییر ظاهر سینه و نوک سینه برگشته همه جزء علائم این سرطان است.

·     سرطان التهابی سینه:

این نوع سرطان در پوست رخ می دهد و موجب قرمزی و ورم سینه می شود و ظاهر سینه را ملتهب می کند اگر علائم زیر را داشتید فورا به پزشک مراجعه کنید: اندازه سینه به طور ناگهانی بزرگ شود،پوست سینه شبیه پوست پرتقال شود، پوست سینه دائما در حال خارش باشد، سینه گرم و سفت شده باشد، سینه دردناک باشد، نوک سینه تو رفته باشد و ورم گره لنفاوی زیر بغل وجود داشته باشد.

·     بیماری پاژه نوک سینه:

در این بیماری نوک سینه خارش دار و فلس مانند و قرمز رنگ می شود و به راحتی با جوش اشتباه گرفته میشود. بثورات قرمزی که در نوک سینه وجود دارند ممکن است به سمت پوست قهوه ای اطراف نوک سینه گسترش یابد و یا ممکن است موجب یک زخم باز در نوک سینه شود و یا علائمی شبیه اگزما در نوک سینه داشته باشد.

سرطان 2

 

 

۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۴,۰۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید