سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۵۴

اخبار

پرستاران بیمارستان نفت تهران مملو از عشق و تعهد به بیماران هستند

کادرپرستاری بازوی توانمند پزشکی هر بیمارستانی است، نبود یک تیم پرستاری فعال وپویا موجب می شود ، علاوه بر به سر انجام نرسیدن تشخیص ودرمان بیماری ها ، رضایت بیماران از خدمات بیمارستان به حداقل برسد.

 دراین خصوص به جرات  می توان گفت: وجود  تیم پرستاری خوب، برگ برنده هر بیمارستان است و بیمارستان نفت تهران  هم  از این قاعده مستثنی نیست.  براساس نظرسنجی هایی که از کانال های مختلف انجام می شود اغلب بیماران و همراهان آنها  هم در زمینه  های  تخصصی و هم  رفتاری به کادر پرستاری این  بیمارستان نمره قابل قبولی داده اند. کادر پرستاری با دارا  بودن  شاخص هایی چون ایمنی بیمار، مراقبت ها، خدمت  به ارباب رجوع ، اجرای  استاندارد های پرستاری در مدت  4 سال  گذشته، در کسب درجه  یک اعتبار بخشی بیمارستان نفت تهران، تاثیر به سزایی داشته است. مناسبت روز پرستار بهانه ای شد برای حضور در دفتر زهرا نوری نیارکی رییس امورپرستاری ومامایی بیمارستان  صنعت نفت، تا با گوشه ای از فعالیت ها و شخصیت  تعدادی از پرستاران  این بیمارستان آشنا شویم. واحد پرستاری بیمارستان نفت تهران 487 نفرپرسنل دارد که  پرستار،  ماما، کارشناس اتاق عمل،کارشناس بیهوشی، کمک بهیار وامدادگر را شامل می شود. سن  پرستاران از 25 تا 60 سال متغیر است  و براساس نیاز های تخصصی و برنامه آموزش های فراگیر، شرایطی فراهم می شود تا  این کارکنان  از نظر علمی و عملی به روز و پویا  باشند.به گفته نوری نهایت همکاری با پرستارانی که قصد ادامه تحصیل دارند انجام می شود به طوری که با حمایت های صورت گرفته  درسال های اخیر 7 بهیار و 3 کمک بهیار موفق به اخذ  مدرک کارشناسی پرستاری شده اند.وی توضیح داد: به خاطر تسهیل شرایط ادامه تحصیل  پرستاران، انعطاف لازم برای جابجایی شیفت ها  از صبح کاری به شب کاری انجام شد.

..........

  پرستار24 ساعته ومهربان
یکی از پرستاران  بیمارستان نفت که در آستانه بازنشستگی است، اردشیر دهقان  پرسنل بخش  اعصاب  و روان  است که  درسال های گذشته  در بخش  جراحی  نیز فعالیت داشته است.
 وی38 سال سابقه کار دارد. در سال 60 از طریق  آموزشگاه  بهیاری  صنعت  نفت  در تهران  جذب شد . نگهداری از مادر  و برادر بیمار و تعهد کاری به بیمارستان موجب شد که وی تبدیل به یک پرستار 24 ساعته شود و توانایی بالایی در ارتباط  با  بیماران بخش اعصاب و روان کسب کند.
 دهقان می گوید:با توجه به  اینکه برادرم مشکل  اسکیزو فرنی دارد. یاد گرفته ام که باید صبور باشم و بتوانم بیشتر با بیماران ارتباط برقرار کنم.
کار پرستاری در بخش اعصاب و روان بیمارستان ، در بیرون از بیمارستان کمک زیادی به من کرد.
 به گفته  خانم نوری، دهقان  فردی صبور و منظم است که بدون کمترین بد خلقی با مریض های بخش اعصاب و روان بیمارستان توانسته است ارتباط موثری  داشته باشد.
  دهقان با  گویشی صادقانه می گوید کسی  که در بخش اعصاب  وروان  کار می کند نباید به بیمار دروغ بگوید وعده های الکی  بدهد  تا اعتماد بیمار جلب شود.
 وی  می گوید  با20 نفر از بیماران  اعصاب و روان  در ارتباط هستم  ومورد اعتماد  خانواده آنها نیز هستم .
 به گفته دهقان ، کار در این محیط  موجب شده است اطلاعاتی کسب کنم تا  سلامت روان  خودم با مشکل مواجه نشود  همچنین وجود همکاران  خوب موجب شده است  که بتوانم سختی های کار را بیشتر  تحمل کنم.

 دستهایی  که درد می زدایند وساز می زنند
 یکی دیگر از کارکنان واحد پرستاری ،  خانم پروانه علیزاده  سر پرستار بخش  داخلی زنان  است که از 25 سال  سابقه کاری  در بهداشت ودرمان صنعت نفت می گوید  واینکه 9 سال اول  کار را از بندرماهشهرشروع کرده است.وی  دانشجوی دکترای  مدیریت  منابع انسانی  دارد اما عشق و علاقه  اش به پرستاری  موجب شد  تا کنون  در بخش پرستاری فعالیت داشته باشد.علیزاده  اظهار می کند   16 پرستار  و 8  کمک بهیار  در  بخش داخلی زنان  مشغول به کار هستند  که وی معتقد است  تحصیل  در رشته مدیریت و رسیدن به درجه دکترای  این رشته  کمک زیادی به وی کرده است  تا بتواند این   بخش  نسبتا شلوغ  را به خوبی اداره کند.سرپرستار بخش داخلی زنان ادامه داد:  کتاب هایی  ترجمه  کرده ام که  به زودی منتشر می شود و تز دکترای خود را  که در مورد زنان شاغل است  ارایه کرده ام.  نکته  قابل توجه  در خصوص علیزاده   این است که در کنار  تحصیل در رشته مدیریت،   دستان  او به عنوان پرستار به  درمان  بیماری  بیماران کمک  می کند و گاهی ساز می زند و گاهی  نیز   نقاشی  می کشد  که همه و همه  از مهارت های  زنی خبر می دهد که  هنر در جای جای زندگی اش نقش دارد ؛ مگر نه اینکه  پرستاری  هنری است که  تبدیل به شغل  شده است.
........
   مادرانه های  یک پرستار
 یکی دیگر از  گزینه هایی منحصر به  فرد واحد پرستاری  که  خانم نوری وی را در گروه پرستاران نمونه  بیمارستان نفت تهران   می داند  خانم  افسانه دهقان است که  براساس  کلیه نظر سنجی هایی  که از مراجعین انجام شده، وی  همواره سربلند است و تا کنون هیچ شکایتی ازبرخورد وی نشده است. این در حالی است  که این بانوی سخت کوش،  روزانه  پاسخگوی  حدود 150   مراجعه کننده است.افسانه دهقان 24 سال سابقه  کار دارد  که 12 سال را در  پلی کلینیک  واحد اکوی  قلب بیمارستان مشغول به خدمت بوده است. او می گوید از  کلاس  چهارم   دبستان  تصمیم  گرفته است پرستار باشد  و پس از اخذ دیپلم بهیاری  اگرچه نتوانست ادامه  تحصیل بدهد اما  یکی از نیروهای ارزشمند واحد پرستاری  بیمارستان  نفت تهران شد.به  گفته نوری،  تا کنون  هیچ شکایتی  از نحوه  برخورد  وی با   بیماران و همراهان ثبت نشده است . راز این موفقیت، همدلی بالای  خانم  دهقان با بیماران است به نحوی که توضیح می دهد، بیمار خردسال  را جای فرزندم و بیمار سالمند را  جای پدر و مادرم  می دانم  و همراهان بیمار را  بخشی از اعضای  خانواده تلقی می کنم.دهقان از بهیاران خوب بیمارستان نفت تهران است  و خود را مادری  فدا کار و سخت کوش می داند که انجام وظایف شغلی، خللی در انجام وظایف مادری برای دو فرزندش ایجاد نکرده است و این مادر و پرستار نمونه در هر دو بخش به خوبی  ظاهر شده است.
.......
دریا شود آن رود که پیوسته روان است

بیتا نیساری  از   پرستارانی است که  ارتقای شغلی و تحصیلی را  به شیرینی در بیمارستان  نفت  تهران تجربه  کرده  است  و امروز که زبان فرانسه می داند و یکی از کارشناسان  پرستاری زبده در بخش داخلی زنان  است  با افتخار می گوید کارش را با شغلی غیر مرتبط با پرستاری آغاز کرده است ،اگرچه کاردانی صنایع غذایی دارد اما عشق و علاقه اش به  پرستاری از سویی  و حمایت های مجموعه  از سویی دیگر موجب شده است  که او بتواند  در رشته پرستاری ادامه تحصیل بدهد و پویایی و کارآمدی بیش از پیش در مجموعه  داشته باشد.
.......
هنوز اشک می ریزم
طیبه  برسم  پرستار بخش اطفال است که  ازسال 78 به عنوان  بهیار وارد این حرفه شده است  و در بخش های مختلف به کسب تجربه و خدمت به بیماران پرداخته است.
انگیزه بالا برای یادگیری و کسب تجربه  و تلاش خستگی ناپذیر، مهمترین ویژگی  این پرستار است
 وی با تشکر از مجموعه پرستاران که همکاری لازم برای  ادامه تحصیل او را فراهم کرده اند گفت:  باوجودی که انگیزه بالایی برای  تحصیل داشتم اگر  همکاری لازم  برای شب کار شدن وجابجایی  شیفت ها انجام نمی شد  نمی توانستم ادامه تحصیل بدهم .
 وی بخش اطفال را بخشی خاص می داند  که  بیش از دیگر بخش ها نیاز به  صبر و شکیبایی و مهارت  های رفتاری دارد تا کودکان  به خصوص در درمانهای تهاجمی  آماده پذیرش کارهای درمانی شوند.
 برسم  می گوید هنوز  برای  رنجی  که برخی از کودکان درهنگام بیماری  دارند  اشک می ریزم  و نمی توانم  نسبت به درد های کودکان  بی تفاوت باشم ، اما در مقابل،  بهبود  و سلامتی کودکان  در بخش اطفال، موجب  خوشحالی ام می شود و هر روز نسبت به کارم علاقه مند تر می شوم  و بعضا بیمارانی هستند که بعد از ترخیص نیز با من در ارتباط هستند  وپیش آمده است  که شب و حتی نیمه شب نیز تماس بگیرند و راهنمایی بخواهند.
......
پرستاری مانوس با کتاب
حبیب ممیز،  در حال حاضر بهیار بخش اورژانس است ،  با شروع جنگ دوره امدادگری گذراند  و ازامداد گران خط اول  جبهه شد  واز معدود  امدادگرانی است که  در تنگه چزابه زنده ماند.
 به گفته خودش در عملیات بوستان  تا دم شهادت رفت به نحوی که نامش جز شهدا ثبت شده بود اما پس از بهبود حال وی و بازگشت  به منزل متوجه شد که برای وی مراسم  ختم برگزار شده است.
  این پرستار از چند نقطه عطف در زندگی خود  نام می برد که موجب شده است نگاهی  متفاوت  به مقوله زندگی ، بیماری و سلامتی داشته باشد.
 ممیز می گوید ، یک شیطنت در کودکی و بستری شدن در بیمارستان،  مطالعه کتاب و حضور در جبهه  های جنگ،  موجب شد ارزش زندگی را بیش از پیش درک کنم.
وی به حسن خلق در میان  بیماران و همکاران شهرت دارد وهمواره مبادلات  کتاب باهمکاران دارد  و به قول خودش هر فرد و هر مراجعه کننده به بیمارستان را یک کتاب با ارزش می داند که باید  خوانده شود از این رو همواره با شوخی وهمدردی با بیماران وظایف شغلی خود را  انجام می دهد.
   ممیزبا اشاره به  کتابخانه غنی خود  گفت:   دوهزار  جلد  عنوان کتاب در کتابخانه ام موجود است که بخش زیادی به رمان های معروف و  بیوگرافی بزرگان اختصاص دارد  و در نقاشی با  رنگ روغن  نیز تبحر دارد که حاکی از روح لطیف و فرهیختگی این  پرستار زحمت کش است.
........
پرستار نمونه کشور دربیمارستان  نفت
 خانم لیلا گلابی  که از دیگر پرستاران  است که  وظیفه سوپروایزربالینی و سوپروایزآموزشی بیمارستان نفت  تهران  را هم زمان به عهده دارد، و با توجه به  اینکه نماینده امور بانوان  بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران است به گفته  خانم نوری، حضور وی موجب تحول درآموزش پرستاران این بیمارستان شده است.
 وی 27 سال سابقه کار دارد و از آموزشگاه بهیاری  نفت وارد بهداشت ودرمان صنعت نفت شده است و اکنون دارای مدرک  فوق لیسانس پرستاری  است . اوبا تعصب مثال زدنی  معتقد است پرستاری  بیمارستان نفت  نسبت به  بسیاری از بیمارستان ها سرآمد است. این بانوی ورزشکار و پر تلاش، نمونه یک پرستار موفق است  در سال 98 نیز به عنوان  پرستار نمونه کشوری انتخاب شده است. وی دستی در ترجمه  کتاب های تخصصی در حوزه  مدیریت پرستاری دارد . موضوعاتی چون  مراقبت در بخش ویژه نوزادان ، خطاهای دارویی در بخش مراقبتهای  ویژه نوزادان و... از آن جمله است و همچنین مقالاتی در خصوص بیماران دیابتی، اعتیاد نوجوانان نیز در همایش های علمی ارایه داده است. اونقاشی و خوشنویسی  را نیز در بهترین سطح  دنبال می کند  وتا کنون چند نمایشگاه برگزار کرده است. وی مدرک تخصصی پرستاری “MHLE” و” ILTS”زبان انگلیسی دارد .

۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۲,۵۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید